OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Hovrätten för Västra Sverige är den näst största av landets sex hovrätter.
Hovrättens huvudsakliga uppgift är att pröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Domstolen har fyra dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Vid hovrätten arbetar cirka 120 personer. Hovrätten har lokaler i centrala Göteborg.
Arbetsuppgifter
Som ekonomiadministratör på hovrätten har du en omväxlande och ansvarsfull roll i en viktig och spännande verksamhet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter utgörs av ekonomiadministration. Detta innebär att du arbetar med exempelvis fakturahantering, viss enklare bokföring och granskning av offerter med självständiga bedömningar. Du deltar också i arbetet med administrationen av domstolens nämndemän främst avseende handläggningen av nämndemännens ekonomiska ersättning. Utöver detta bistår du chefsadministratören i hennes arbete med planering och uppföljning av hovrättens budget samt avtalshantering och upphandling. Vissa andra arbetsuppgifter av administrativ karaktär ingår också i tjänsten. I din roll kommer du att ge support och stöd till hovrättens chefer och övriga medarbetare inom ekonomi.
Arbetet kommer att ske i nära samarbete med kollegorna inom det administrativa kansliet. Tillsammans arbetar ni med att utveckla och förbättra rutiner och processer inom ekonomi och andra administrativa rutiner. Administrativa kansli består idag av fem personer som bl.a. arbetar med ekonomi, personal, nämndemän, och IT- och teknikstöd.
Kvalifikationer
Vi söker dig som trivs i en administrativ och stödjande roll. Du ska ha minst tre års erfarenhet av ekonomiadministration. Meriterande är en eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller annan erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Det är också meriterande med erfarenhet av ekonomiadministration inom offentlig verksamhet eller annan verksamhet som vi bedömer likvärdig.
Rollen kräver att du har god förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Vi söker dig som har lätt för att samarbeta med andra och som har ett problemlösande förhållningssätt. Din kommunikativa förmåga är god och du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Då du kommer att hantera många olika typer av arbetsuppgifter är det viktigt att du har lätt för att lära dig nya uppgifter och har förmågan att analysera och lösa problem. Arbetet är omväxlande och du kommer ingå i en liten grupp där vi hjälps åt och är flexibla, vilket kräver att du prestigelöst kan täcka upp för dina kollegor och hantera såväl mindre som större uppgifter. Ansvars- och servicekänsla samt intresse för utvecklingsfrågor är andra viktiga egenskaper.
Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och har förmåga att söka tillgänglig information och lära dig de IT-system som tillämpas i verksamheten. Erfarenhet av ekonomisystem är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund.
Personlighets- och problemlösningstester kan komma att ingå som en del i urvalsprocessen.
Anställningsform och omfattning
Anställningen är på heltid och avser ett vikariat till och med 2022-06-30 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast möjligt.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.