HR-ansvarig

Arbetsbeskrivning

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten. Myndigheten ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Den kommer för dessa ändamål att ha två kärnuppgifter:
Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot

Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare.
Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och bygga upp en ny myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag. I rollen som HR-ansvarig kommer du tillsammans med en HR-specialist ansvara för att utveckla och etablera Utbetalningsmyndighetens HR-funktion. Funktionen kommer att ha ett samlat ansvar för hela HR-området och stödja myndighetens chefer i kompetensförsörjningens alla delar. Ni stödjer verksamheten bland annat med att genomföra rekryteringar till myndigheten, vid behov med kompletterande externt stöd. Strategin för den statliga arbetsgivarpolitiken och den statliga värdegrunden är en viktig utgångspunkt för HRarbetet. Löneadministrativa tjänster kommer att levereras av Statens servicecenter.
Då avdelningens närmare organisation ännu inte är slutligt fastställd, kan ansvar för ytterligare arbetsområden tillkomma.
Arbetsuppgifterna innefattar bl.a. att:
Aktivt delta i verksamhetsutvecklingen och uppbyggnaden av myndigheten.
Jobba med myndighetens arbetsgivarvarumärke.
Ge råd och stöd i frågor om HR och kompetensförsörjning.
Ta fram och förvalta interna styrdokument och processer inom HR-området.
Etablera god samverkan med fackliga företrädare.
Etablera ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
Agera beställare för löneadministrativa tjänster.
Etablera och ansvara för personalansvarsnämndens kanslifunktion.
Ha ett funktions- och arbetsledningsansvar för minst en kollega och eventuellt ytterligare områden inom avdelningens ansvar.

Du kommer arbeta på Avdelningen administration där du ingår i dess ledning.
Vi söker dig som har:
Relevant HR-utbildning på högskolenivå eller motsvarande som vi bedömer likvärdig.
Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete.
Erfarenhet i ledande position inom HR-området.
Relevant erfarenhet från offentlig verksamhet.
Gedigen kompetens och stort intresse för ledarskapsfrågor.
Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av att starta ny verksamhet och bygga upp HR-arbete från grunden.
Erfarenhet från förändringsleding.
Erfarenhet från statlig myndighet.
Erfarenhet från verksamhet med höga krav på säkerhet.

Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Det är av stor vikt att du är en stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina ställningstaganden men också kan ompröva dem när så behövs. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor och utgår från helhetssyn och systemförståelse. Att du har mycket god samarbetsförmåga är en självklarhet.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du klarar av att ta initiativ, göra ställningstaganden och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat i ditt arbete. Du är nyfiken och vill lära dig nya saker och drar dig därför inte för att stötta kollegor i frågor som du normalt inte arbetar med.
I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos Utbetalningsmyndigheten har högt säkerhetsmedvetande.
Du baserar ditt förhållningssätt på de principer i grundlagarna som ska prägla all offentlig verksamhet – den så kallade statliga värdegrunden.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Utbetalningsmyndigheten kommer arbeta i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vid tillsvidareanställning på myndigheten kommer du att krigsplaceras på myndigheten.
Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreteraren Henrik Engström på telefon 08-4051000. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010- 3037653 Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Erik Söderlund (ST) telefon 08- 7905193.
Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten förordnas du under 2023 som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Du kommer då tillsammans med dina kollegor i utredningens sekretariat förbereda myndighetens bildande
Välkommen med din ansökan, i form av ett personligt brev och ett cv, till fi.utbm@regeringskansliet.se senast den 19 februari 2023.


Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Kontaktpersoner på detta företaget

Head of online Dan Lorin

Niklas Eriksson
08 678 74 20
Niklas Eriksson
0735 125 517
Dan Lorin

Michell Papp

Dan Lorin

Johan Hultgren

Isabella Johansson

Emil Widholm

Daniel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NetJobs Group AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 februari 2023
  • Ansök senast: 19 februari 2023

Besöksadress

Grev Turegatan 19
Stockholm

Postadress

Grev Turegatan 19
Stockholm, 11438

Liknande jobb


HR-chef till Ulricehamns kommun

HR-chef till Ulricehamns kommun

8 september 2023

HR-ansvarig till Maskinia

HR-ansvarig till Maskinia

7 september 2023

Personalchef

Personalchef

6 september 2023

Biträdande personalchef

Biträdande personalchef

6 september 2023