HR-assistent till Förvaltningsrätten i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Vi är landets största domstol och verksamheten präglas av professionalism, ansvar och respekt. Domstolen har en viktig samhällsuppgift att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut.

Vi har omkring 550 medarbetare och handlägger ungefär 500 olika måltyper. Stora målgrupper är migrationsmål, biståndsmål, socialförsäkringsmål, skattemål och mål om offentlig upphandling.

Vi arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och strävar mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Domstolen arbetar för att alla medarbetare ska få en god kompetensutveckling och vi vill gärna ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.



Arbetsbeskrivning
Vi söker en HR-assistent till den administrativa enheten.

HR-funktionen på enheten ger bl.a. stöd och service i rekryterings- och bemanningsfrågor, introduktion, rehabilitering, arbetsmiljöfrågor, lönesättning, arbetsrättsliga frågor, kompetensutveckling och förebyggande hälsovård. Enheten arbetar också övergripande med policys och riktlinjer för domstolens arbetsgivarpolitik.

Som HR-assistent kommer du i huvudsak att ge stöd till våra två HR-specialister.

En stor del av arbetet kommer vara att ge stöd i rekryteringprocesser, t.ex. annonsering, urval, telefonintervjuer, intervjubokning, intervjuer och referenstagning. Det kan komma att bli aktuellt att ansvara för egna rekryteringar med stöd av HR-specialist tillsammans med ansvarig chef.

Som HR-assistent kan det även komma att bli aktuellt att genomföra avslutningssamtal samt hjälpa till i samband med planering och genomförande av hälso- och friskvårdsaktiviteter. T.ex. samordna influensavaccin, massage, träning, hälsoundersökningar, ergonomigenomgångar eller andra aktiviteter som kan komma att bli aktuella.

I din roll ingår även stötta HR-specialisterna med olika administrativa uppgifter. T.ex. boka besök hos företagshälsovården, uppdatera HR-information på intranätet, boka möten, skriva anteckningar, presentationer och beslut.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom HR, beteendevetenskap eller motsvarande. Vi förutsätter att du har erfarenhet av administration och är en skicklig administratör. Därutöver har du erfarenhet från hela eller delar av rekryteringsprocessen. Har du arbetat med liknande arbetsuppgifter i en HR-funktion på en myndighet är det meriterande.

Dina kunskaper i svenska är mycket goda i både tal och skrift och du är en van användare av Office-paketet, särskilt Word och Excel, samt van att självständigt orientera dig i olika IT-stöd. Har du arbetat i rekryteringssystem tidigare är det meriterande.

Vår HR-funktion befinner sig i en utvecklingsfas. Det ställer höga krav på arbetskapacitet samt att du är lösningsfokuserad. Du har förmåga att snabbt växla mellan olika arbetsuppgifter och processer vilket kräver ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. För att lyckas är det viktigt att du är resultatorienterad, att du snabbt lär dig nya arbetsuppgifter och använder dina befintliga kunskaper på ett flexibelt sätt. Samtidigt behöver du vara entusiastisk, positiv och arbeta konstruktivt inom områden som är under utveckling och i situationer med högt tempo.

HR är en viktig stödfunktion på domstolen vilket kräver att du har en väl utvecklad känsla för service och har lätt för att skapa goda relationer.

I din roll är det också viktigt att du har hög integritet och att du har ett gott omdöme.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och kommer därför att ha testning som en del i rekryteringsprocessen.



Övrigt
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning sex månader med möjlighet till förlängning

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Askersjö
08-561 683 39
Joakim Helmerson, enhetschef
08-561 686 15
Fanny Foogerbrant, HR-assistent
08-561 680 91
Amanda Modig, Chef administrativa enheten
08-561 68251
Chang Notbäck, HR-specialist
08-561 68268
Maria Askersjö, HR-assistent
08-561 683 39
Michael Erliksson, Chefsrådman
08-561 682 87
Joakim Helmerson, Enhetschef serviceenheten
08-561 686 15

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Förvaltningsrätten i Stockholm Stockholm
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • 100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning till
  • Publicerat: 20 december 2018

Besöksadress

Tegeluddsvägen 1
None

Postadress

Tegeluddsvägen 1
Stockholm, 11576

Liknande jobb


HR-administratör till LKAB

HR-administratör till LKAB

29 maj 2024

Arbetsmarknadskoordinator

Arbetsmarknadskoordinator

28 maj 2024