OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av drygt 2 500 medarbetare, varav ca 90 chefer. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med stort fokus på dem vi är till för. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.
Läs mer om oss via länk
Vill du fortsätta utveckla en av Borås Stads största HR-funktioner tillsammans med professionella och engagerade medarbetare?
Vård- och äldreförvaltningens HR-funktion består av ett engagerat och verksamhetsnära team på 12 medarbetare där HR-chef, HR-specialister, HR-administratör samt Verksamhetsutvecklare HR ingår. Funktionen har ett tydligt fokus på att stödja förvaltningens chefer med specialistkompetenser. Genom att fånga upp behov och omsätta dessa i effektiva och ändamålsenliga processer och samarbeten arbetar vi tillsammans för att proaktivt stärka kvaliteten i verksamheten och möta framtidens utmaningar.
I HR-funktionen ingår också Bemanningsenheten, som består av en enhetschef samt åtta serviceinriktade rekryteringssamordnare och bemanningsplanerare med fokus att effektivisera och kvalitetssäkra förvaltningens rekrytering av korttidsvikarier. Utöver detta ingår även ett pool-team med 20 tillsvidareanställda undersköterskor i Bemanningsenheten.
Tjänsten utgår från Ramnåsgatan i Borås med närhet både till centrum, det natursköna parkområdet vid Ramnasjön samt station med buss- och tågförbindelser.
Som HR-chef ansvarar du för förvaltningens HR-funktion. Tillsammans med dina medarbetare driver, utvecklar och samordnar du förvaltningens HR-frågor såsom arbetsrätt, arbetsmiljö, löne- och rehabiliteringsprocess etc. Du bevakar och driver strategiska frågor, så som kompetensförsörjning och Employer branding.
Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och stab. Arbetet innebär nära samarbete med förvaltningens chefer, Borås Stads centrala HR-funktioner samt övriga HR-chefer inom staden. Du verkar också för en god samverkan med förvaltningens fackliga parter.
Du har personalansvar för ditt HR-team samt för Bemanningsenhetens enhetschef och rapporterar direkt till Förvaltningschef.
Vi söker dig som har lägst kandidatexamen inom PA/HR området eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har gedigen erfarenhet av att arbeta strategiskt såväl som operativt med HR-frågor. Du har skapat både utveckling och resultat genom mångårigt och gott ledarskap.
Vi söker dig som är relationsskapande och förtroendeingivande i form av ett tillitsbaserat ledarskap. Du uppvisar god samarbetsförmåga och är konstruktiv och lyhörd i din dialog med andra. Detta innebär att du driver frågor och processer framåt med både tydlighet och diplomati. Viktiga egenskaper som ger framgång i uppdraget är förmåga till helhetssyn samt viljan att arbeta resultat- och målinriktat med fokus på dem vi är till för. Du är trygg i din yrkesroll och har en god förståelse för stödprocessernas uppdrag och funktion.
Vi erbjuder dig en dynamisk och utvecklande tjänst med möjlighet att göra skillnad. Du får en nyckelfunktion i en förvaltning som gör en viktig samhällsinsats och har visionen att bedriva en framåtriktad verksamhet.
Läs mer om Boras Stad som arbetsgivare via länk