HR-controller

HR-controller

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Hallå där! Är det dig vi söker?
Vi behöver någon som kan hjälpa oss med att räkna och analysera så att vi använder våra resurser på bästa sätt, så att våra medarbetare och medborgare, som är det dyrbaraste vi har får de bästa förutsättningarna.

Kan du det?  Då är du rätt person för oss!

Vilka är då vi?
Personalavdelningen tillhör kommunledningskontoret och vi huserar i Uddevalla kommuns stadshus med utsikt över hamnen och det glittrande havet under Uddevalla bron.

Hos oss blir du en del av personalavdelningen där arbetsglädjen är stor och där vi är måna om varandra, tänker pragmatiskt och gillar att utveckla och utvecklas – allt för att nå våra mål. Vi gillar helt enkelt att jobba tillsammans.

Personalavdelningen består av totalt 34 medarbetare och här hittar du roller som HR-Partners, HR-specialister, HR-controller, HR-administratör, administratör, förhandlingschef, verksamhetsutvecklare, lönechef, lönekonsulter och systemförvaltare.

Vi har ett nära samarbete med övriga förvaltningar och arbetar tillsammans på avdelningen i våra olika process- och utvecklingsgrupper.

Vad kommer du att få göra?
- Hos oss kommer du få utveckla, ta fram och analysera personalrelaterade nyckeltal inom personalområdet. Det innebär även att ta fram och sammanställa kvalitetsrapporter.
- Uppdraget innefattar även att göra uppföljningar och kostnadsberäkningar på personalrelaterade projekt och vara ett chefsstöd gällande statistik och nyckeltal. Du kommer att vara ansvarig för och hantera beslutsstödet.
- Din kommande tjänst är en operativ och strategisk specialistroll och du är expert på att ta fram och analysera HR-data tillsammans med annan verksamhetsdata för att se sammanhang, trender, hitta avvikelser samt identifiera utvecklingsmöjligheter inom kommunens olika verksamheter.
- Du kommer att få följa upp nyckeltal och vara ett aktivt stöd till förhandlingschefen i lönebildningsprocessen och arbetar proaktivt och ligger genom din kompetens och omvärldsbevakning steget före med syfte att driva verksamhetsutveckling.
- Du kommer att få vara med på vår fortsatta resa att digitalisera våra personalprocesser.
- Du kommer att få arbetsuppgifter som är kopplade till vårt arbete med personal- och kompetensförsörjningsfrågor i kommunen och givetvis kommer du att få vara med och utbilda cheferna inom ditt kompetensområde.

Vem är då du?
- Du gillar att ha ett varierande arbete, som kräver att du har ett strukturerat men samtidigt flexibelt arbetssätt
- Du är strategisk och lösningsfokuserad och har en förmåga att tänka nytt och utmana det invanda.
- Du kan arbeta självständigt och har ett eget driv men precis som vi tror du på att det kollegiala samarbetet är det som driver den interna utvecklingen framåt. Vi lägger fokus på att tillsammans nå mål.
- Du har förmåga att kommunicera på ett tydligt och strukturerat sätt och du är duktig på att uttrycka dig i både tal och skrift. Du har förmåga att anpassa ditt budskap till alla inom kommunen på ett målgruppsanpassat sätt.
- Du brinner för siffror och statistik och sätter gärna det i relation till övergripande mål, organisation, personal och utveckling.

 

Vad behöver du ha för kvalifikationer?
Du behöver ha relevant akademisk utbildning, vi tänker oss att du behöver har arbetat minst tre år med personalekonomi, uppföljning och statistik inom personal- och kompetensförsörjningsområdet.

Det är en fördel om du har erfarenhet från:

- Arbete med statistik samt systemvana av att hantera data inom HR
- Löneöversynsarbete
- Tolka, driva och utveckla HR- processer och projekt olika typer av beslutsstödsystem så som t ex Stratsys
- Kommunal verksamhet

 

Till sist vad kan vi erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en intressant roll med stort eget ansvar där du alltid har nära till kollegor och chef för att bolla tankar och idéer. Om du trivs med att snabbt kunna växla mellan allvar och skratt, kan vi erbjuda dig en arbetsgrupp med en stämning i gruppen som är lättsam, inkluderande och stöttande. Vi älskar det vi gör och söker efter dig som känner likadant!

P.s Vänta inte med att skicka in din ansökan, intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har löpt ut D.s

 

Övrigt
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078

Sammanfattning

Besöksadress

Varvsvägen 1
None

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


3 maj 2024