Hr-generalist

Hr-generalist

Arbetsbeskrivning

Vill du ingå i en grupp Hr-generalister där du arbetar både med operativt och konsultativt stöd för chefer och Hr-kollegor inom kompetensförsörjningsområdet? Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet


I arbetet kommer du självständigt att handlägga personaladministrativa ärenden från start till slut, du stöttar, rådger och informerar verksamhetens chefer i arbetsrättsliga frågeställningar kopplat till detta och har en konsultativ roll med fokus på verksamhetens behov.

Inom sektionen ansvarar vi även för rekryteringsadministration och sköter sommarrekryteringen för myndigheten. Vi ansvarar för krigsplaceringsadministration, intresseanmälningar, administration av delpensioner och avslut av anställningar. Utöver våra löpande och vardagliga arbetsuppgifter driver vi utvecklingsarbete, både inom ramen för sektionens arbetsuppgifter men är också representerade i flera av myndighetens och Hr-avdelningens övergripande utvecklingsområden.

Arbetet är brett och varierat och du kommer att få ta stort eget ansvar. För att lyckas i ditt arbete trivs du i en roll med många kontaktytor, har förmåga att självständigt driva dina ärenden och kan se till hela sektionens gemensamma uppdrag och ansvar.

Under året har vi ett behov av att tillfälligt utöka vår bemanning då myndigheten har fått flera stora och spännande uppdrag där vi blir en viktig del i att bidra till Skatteverkets kompetensförsörjning.

Du tillhör sektion Hr-stöd på Hr-avdelningen med placering i Malmö, Göteborg eller Sundbyberg. På vår sektion är vi 16 kollegor.

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- arbeta metodiskt och strukturerat
- vara ansvarstagande, noggrann och se till helheten
- vara flexibel och prestigelös, dela med dig av din kunskap till andra 
- ha förmåga att stödja och samverka
- ha en god kommunikationsförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.  

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 p) med inriktning mot personalområdet eller likvärdigt
- aktuell erfarenhet av liknande arbete inom personal- och rekryteringsadministration där du hanterat administrativa systemstöd 

Det är meriterande om du har erfarenhet av att tillämpa lagar och avtal inom det statliga Hr-området eller har godkända högskolepoäng i arbetsrätt.

Bra att veta
Ett flertal visstidsanställningar t.o.m. 31 december 2023 med ev. möjlighet till förlängning, tillträde enligt överenskommelse men så snart som möjligt då behovet är omedelbart.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 3 platser
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 mars 2023
  • Ansök senast: 17 mars 2023

Liknande jobb


HR- konsult till HR- enheten

HR- konsult till HR- enheten

29 augusti 2023

HR-ADMINISTRATÖR

28 augusti 2023