HR- och kommunikationsansvarig till Karlskogahem

Arbetsbeskrivning


HR- och kommunikationsansvarig till Karlskogahem

Karlskogahem AB är ett helägt kommunalt bolag grundat 1946. Karlskogahems bestånd omfattar cirka 2 500 bostadslägenheter och cirka 43 000 kvm lokaler. Lokalerna består av gruppbostäder, kontor och affärslokaler. Karlskogahems omsättning uppgick 2015 till 204 mnkr. Bolaget visade ett positivt förvaltningsresultat för perioden om cirka 21 mnkr.
Karlskogahem har sedan en tid tillbaka haft ett bra samarbete med Karlskoga Energi och Miljö runt det strategiska HR-arbetet. I praktiken innebär det att vi delat HR-chef. Då Karlskoga Energi och Miljö nu är inne i en period där de ser ett heltidsbehov av sin HR-chef har vi fattat beslutet att rekrytera denna kompetens externt. Idag är vi cirka 40 anställda, vilket innebär att vi inte har behov av HR-rollen på heltid. Vad vi däremot ser framför oss är ett spännande kombinerat behov av HR och kommunikation. Tillsammans rymmer behovet en heltid där vi räknar med att få en stor portion av både operativa och strategiska leveranser.

Affärsidé
Karlskogahem erbjuder ett boende med bredd och variation. Genom närhet och öppenhet arbetar vi för att tillsammans skapa ett attraktivt Karlskoga.

Rollen som HR-ansvarig
Som HR-ansvarig har du en viktig roll i Karlskogahems framtidsresa. Du coachar cheferna i ledarskapsfrågor och agerar i enlighet med företagets kärnvärden som är: öppenhet, lojalitet, respekt, engagemang och ansvar. Andra exempel på ansvarsområden inom HR-arbetet är, vid sidan om det vanlig operativa HR arbetet, värdegrundsarbete, kompetensförsörjning och det systematiska arbetsmiljöarbetet. Ett annat viktigt arbete är att fortsätta utveckla samarbetet med HR-chef på Karlskoga Energi och Miljö och övriga HR inom hela kommunen. Vi ser det som en viktig del i att stärka Karlskoga kommun som region.

Rollen som kommunikationsansvarig
I denna roll ansvarar du för såväl den interna som externa kommunikationen. Idag är våra främsta målgrupper för kommunikation våra hyresgäster, ägaren, branschen samt våra medarbetare. I rollen blir du också en viktig resurs runt produktionen av vår kundtidning som ges ut fyra gånger per år. I strategin finns också tankar att börja använda socialmedier som kommunikationskanal.
Ditt kortsiktiga fokus kommer dock ligga på att upprätta en heltäckande kommunikationsplan och involvera hela bolaget i denna uppgift. Vi tänker att det är genom den som ditt uppdrag kommer bli tydligt.

Vad tror vi att du kan?
Du drivs av att ta ansvar för verksamheter med ett långsiktigt engagemang.
Du har en relevant akademisk HR-utbildning eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga.
Du har ett naturligt sätt att samverka över gränser och bidrar aktivt till strategiska frågor både på bolagsnivå men också på kommunnivå.
Vi ser gärna att du har egen ledarerfarenhet.
Du har akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet inom HR-området.
Det är meriterande om du har kunskaper inom kommunikationsområdet antingen via utbildning eller erfarenhet. Minimum är en grundläggande förmåga som via exempel vittnar om att du har potential att utvecklas inom området och som skapar möjligheter för dig att ta kommunikationsansvaret.

Blir du lockad och vill veta mer? Skicka efter hela rollbeskrivningen på orebro@sandahls.se.

Sammanfattning

Besöksadress

OLAIGATAN 34
ÖREBRO

Postadress

OLAIGATAN 34
ÖREBRO, 70361

Liknande jobb


Personal chef Bella Roma

Personal chef Bella Roma

8 maj 2024

3 maj 2024

26 april 2024