Hr- och Lönehandläggare

Hr- och Lönehandläggare

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och bygga upp vår nya lönefunktion!
Beskrivning
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som underlättar för medarbetare, kunder och vårt samhälle.
Vi söker dig som vill arbeta som hr och lönehandläggare där du ingår i ett team med tretton kollegor och rapporterar till hr-direktören. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta en större del av arbetstiden hemifrån.

Vår funktion för lönehantering är ny och införs nu i och med att nya arbetsuppgifter tillkommer i samband med införandet av ny lönetjänst och nytt lönesystem i form av Heroma som sker i maj 2024. Vi genomför rekryteringen redan nu så att du kan delta i införandeprojektet för att sedan fortsätta arbeta i förvaltning av lönefunktionenfunktionen.

I rollen som lönehandläggare kommer du att jobba tillsammans med specialister och Hr-partners inom och utanför avdelningen och på andra myndigheter, såsom Statens servicecenter, som är vår leverantör av lönesystemet.

Arbetsuppgifter
Du kommer att vara vår expert inom löneområdet och säkerställa att vi gör det vi ska utifrån våra åtaganden som arbetsgivare. Du kommer arbeta brett inom ditt område och initialt kommer du ha en viktig roll i införandet av Heroma. Tillsammans med kollegor kommer du bygga upp myndighetens lönefunktion och arbeta med alla förekommande arbetsuppgifter i den funktionen. Det kommer finnas stora möjligheter för dig att påverka utformningen och vi förväntar oss att du vill vara med och driva utvecklingen.

Skatteverket stöttar oss med administration kopplat till anställningar och Statens servicecenter har hand om lönesystemet och vissa lönerelaterade uppgifter som du kommer att ha nära samarbete med.

Du arbetar med statistik, gör olika typer av utredningar och kontroller inom löneområdet.

I arbetsuppgifterna ingår även att vara ett stöd för våra chefer vid rapportering av lönehändelser och avvikelser och uppdatera, underhålla och ändra felaktigheter i Heroma. Du kommer också att uppdatera information på vårt intranät kring lön samt skriva och uppdatera lathundar och manualer inom personaladministration/lön/Heroma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- Gymnasieutbildning med slutbetyg
- minst tre års aktuell erfarenhet av arbete inom löneprocessen och med lönesystem (Palasso, Heroma eller liknande) i en större organisation d.v.s. fler än 500 medarbetare. Med aktuell erfarenhet avser vi de senaste fem åren
- erfarenhet av arbete på eller i nära samarbete med HR-avdelning för att ha en god kunskap om övriga processer som förekommer på en HR-avdelning
- goda kunskaper inom personaladministrativa system.

Personliga förmågor som innebär att du:

- Trivs med att arbeta självständigt och tar ansvar för dina arbetsuppgifter
- har lätt för att samarbeta med andra, arbeta tvärfunktionellt och skapa goda relationer både internt och externt
- har en god administrativ förmåga som innebär att du tar hänsyn till såväl detaljer som helheten, är noggrann, vidtar åtgärder och säkrar effekter
- kan anpassa dig efter det som händer och sätta dig in i nya sammanhang och samarbeten
- har en god slutledningsförmåga.

Det är meriterande om du har en eftergymnasialutbildning inom löneområdet från exempelvis Yrkeshögskolan.

Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Tillträde efter överenskommelse. Du blir anställd som Hr- och lönehandläggare. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Vi erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär att du kan arbeta på distans en större del av tiden. Resor kan förekomma. Möjliga placeringsorter för denna tjänst är Sundbyberg och Östersund.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besök vår webbplats.

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

För att söka tjänsten vänligen klicka på länken nedan för att komma vidare till ansökningsformuläret.
https://kronofogden.varbi.com/se/apply/positionquick/605101/?where=4

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kronofogden
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 mars 2023
  • Ansök senast: 31 mars 2023

Besöksadress

Sundbyberg
None

Postadress

Sundbyberg
Sundbyberg, 17267

Liknande jobb


Administratör

Administratör

25 mars 2024