Hr-specialist inom arbetsrätt 

Hr-specialist inom arbetsrätt 

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med att ge stöd till verksamheten i arbetsrättsliga och arbetsgivarpolitiska frågor? Vill du bidra till att skapa samhällsnytta? Som medarbetare hos oss erbjuds du ett omväxlande och utmanande arbete.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Skatteverkets hr-avdelning söker nu en hr-specialist inom arbetsrätt. Som hr-specialist bidrar du till att Skatteverkets chefer kan utöva sitt delegerade arbetsgivaransvar i en stor och komplex organisation. Du är även ett viktigt stöd till kollegor på hr-avdelningen. Du är placerad på arbetsgivarutvecklingsenheten som är specialiserad inom arbetsrätt och arbetsgivarpolitik. Vi ger stöd till verksamheten i frågor som rör tolkning och tillämpning av lagar och avtal, arbetsgivarpolitiska ställningstaganden, lönebildning och omställning. Vi arbetar främst med att stödja chefen i dennes vardag men har också fokus på utveckling. Vi bidrar även till lärande genom att utbilda chefer och kollegor på hr-avdelningen. Enheten består av ett tiotal medarbetare. Vi har ett nära samarbete och tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Som hr-specialist inom arbetsrätt är viktigt att du trivs i en konsultativ roll, att du kan växla mellan strategiska och operativa frågor, att du självständigt kan hantera komplexa frågor och ärenden  och att du har förmåga att snabbt omprioritera din arbetsdag vid behov.

Placeringsort Göteborg, Malmö eller Sundbyberg.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha analytisk förmåga och arbeta metodiskt och strukturerat
- vara initiativtagande och lösningsorienterad
- vara stabil och flexibel 
- ha förmåga att stödja och samverka
- dela med dig av din kunskap till andra och arbeta för helheten 
- ha en god kommunikationsförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 p) med inriktning mot personalområdet, samhälls- eller beteendevetenskap, juridik eller motsvarade högskoleutbildning som vi bedömer likvärdigt
- flerårig aktuell erfarenhet av arbete med arbetsrättsliga och arbetsgivarpolitiska frågor
- flerårig aktuell erfarenhet av att självständigt ge stöd till chefer i komplexa frågor och i individärenden.

Det är önskvärt att du har erfarenhet från hr-arbete inom staten, arbete i en stor organisation,  omställningsfrågor samt erfarenhet av att utbilda andra inom arbetsrättsliga och arbetsgivarpolitiska frågor.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 februari 2023
  • Ansök senast: 5 mars 2023

Liknande jobb


3 maj 2024