Hyrescontroller

Hyrescontroller

Arbetsbeskrivning

Vid årsskiftet 2022/2023 gick våra två kommunägda bostadsbolag, Växjöbostäder och Vidingehem, samman och bildade ett nytt bostadsbolag. Namnet på det nya bostadsbolaget är Vidingehem. Med gemensamma muskler får vi nu större möjligheter att skapa hållbara och trivsamma bostäder. Vi tar ett aktivt miljö- och samhällsansvar och vi fortsätter att vara en drivande aktör i att utveckla och förvalta en växande och trygg stad, tätort och landsbygd.

Tillsammans har vi ett stort utbud av lägenheter i hela Växjö kommun, både i stadsnära och naturnära boendemiljöer. Med drygt 11 500 lägenheter varav drygt 2 000 studentbostäder erbjuder vi ett varierat boende, för olika behov, i livets olika faser. Vi är ca 140 medarbetare inom olika yrkesområden. Genom våra kunniga och engagerade medarbetare skapar vi trivsel och vardagstrygghet för våra hyresgäster.

Avdelningen för affärs- och projektutveckling söker en hyrescontroller för den fortsatta utvecklingen av våra intäkter. Vårt arbete genomsyras av vår värdegrund och vi kännetecknas av öppenhet och driv för verksamhetens bästa.

Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Som hyrescontroller har du en viktig roll i att vidareutveckla det ekonomiska analysarbetet inom fastighetsområdet och att därigenom bidra till att nå Vidingehems mål och vision. Du är en aktiv part till verksamheten och ansvarar för ekonomisk förvaltning i vårt fastighetssystem. Utifrån verksamhetens behov driver du utveckling av systemstöd för fastighetsdata mot ekonomi- och BI-system.

Du rapporterar till affärs- och projektutvecklingschef och kommer huvudsakligen att ansvara för och arbeta med följande.

- Hyresberäkningar och utveckling av hyresmodeller för bostäder och lokaler i dialog med hyresutvecklare
- Förhandlingar med Hyresgästföreningen
- Upprättande av budget och prognoser för hyresintäkter
- Specialiserat stöd gällande fastigheterna som får effekter på intäkter och andra nyckeltal.
- Proaktivt arbete med fördjupade analyser av fastigheternas övergripande intäkts- och kostnadsmassa med utgångspunkt i bolagets strategi och mål
- Ansvar för årliga fastighetsvärderingar samt värderingar utifrån möjliga förvärv och avyttringar.
- Delaktig i framtagande av investeringskalkyler för nyproduktion och renoveringar, uppföljningar och analyser
- Delaktig i utveckling av nya affärsmodeller som hyresgäster eller verksamheten efterfrågar
- Säkerställa den administrativa hanteringen av intäktsflödet
- Upprättande och analys av marknadsvärderingar i fastighetsbeståndet
- Systemförvaltning avseende de ekonomiska delarna i fastighetssystemet
- Utbilda och coacha verksamheten i affärsmässiga ekonomiska frågor
- Ansvar och sammanhållande för bolagets försäkringar

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad civil- eller fastighetsekonom eller har annan akademisk utbildning som vi bedömer relevant. För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du har minst 5-10 års relevant yrkeserfarenhet av liknande uppdrag.

Som person drivs du av ett intresse för vår verksamhet och kan bidra till utveckling av denna genom din analytiska förmåga och ditt utvecklings- och resultatfokus. Du är noggrann och systematisk och har god förmåga att kunna sätta dig in i verksamhetens behov, se helheter och skapa och presentera underlag för beslut.

Du är mån om att skapa förtroendefulla relationer och gott samarbete med de som du kommer i kontakt med i ditt uppdrag.

Du är erfaren i att hantera verksamhetssystem och digitala verktyg. Vidare har du goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.

ÖVRIGT
Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vidingehem AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 september 2023
  • Ansök senast: 28 september 2023

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024