IKT-pedagog/digitaliseringsutvecklare

IKT-pedagog/digitaliseringsutvecklare

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Södra Lapplands gymnasieförbund söker, under förutsättning av erforderliga beslut, IKT-pedagog/digitaliseringsutvecklare.

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas. Omfattning 80% -100%. Placeringsort Storuman eller Vilhelmina utifrån överenskommelse. Arbetet omfattar dock alla förbundets skolenheter vilket medför resor till Tärnaby, Storuman och Vilhelmina samt samverkan via digitala möten.



Södra Lapplands Gymnasieförbund

Södra Lapplands Gymnasieförbund är ett nystartat förbund som innefattar gymnasieskolor i orterna Vilhelmina, Storuman och Tärnaby. Våra skolor är små och präglas av ett gott kamratskap, närhet och kollegial samverkan. Skolorna har hög måluppfyllnad och hög andel behöriga lärare. Vi strävar efter att SLG ska vara det naturliga valet för ungdomar i södra Lappland och vi erbjuder nio nationella program, introduktionsprogram samt lärlingsutbildning. SLG har också NIU-utbildningar inom armbrytning och alpin skidåkning. Vi har ett upptagningsområde som sträcker sig från Sorsele i norr till Dorotea i söder.

Kom och var med oss på vår digitala resa.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill arbeta strukturerat och inspirerat med att utveckla vårt arbete med tillgängliga digitala lärmiljöer. Digitaliseringsutvecklingen gäller vårt arbete hela vägen från elevernas lärmiljö till den övergripande strukturen på vårt digitala ekosystem. Vi vill att du är med oss och leder arbetet med att skapa goda kommunikationsvägar med fungerande teknik såväl på enhets som individnivå.

Arbetet innebär:

- Möta medarbetares behov av stöd i digitaliseringsfrågor på enhets, grupp och individnivå.
- Uppföljning och översyn av verksamhetens digitala ekosystem.
- Sammankalla och koordinera fortbildning, föreläsningar, handledning och workshops för att nå målen för vårt IKT-arbete tillsammans med förbundets tillgängliga IKT-utbildare.’
- Vara spindeln i nätet mellan skolorna lokala utvecklingsarbete på det digitala området och förbundsövergripande stödfunktioner och processer inom området
- I rollen ingår att stödja, inspirera, och vidareutveckla pågående arbete och processer, samt att arbeta för att utveckla pedagogers kompetens att använda IT och medier i sitt arbete på ett kreativt och genomtänkt pedagogiskt sätt som gynnar elevernas utveckling.
- Utveckla och stödja användande av distans, fjärr- och hybridundervisning.
- Sammanföra övergripande schemaläggning och stödja lokala schemaläggare.

Kvalifikationer
- Mycket goda kunskaper inom Microsoft 365 och Googles lärmiljöer.
- Mycket goda kunskaper inom skoladministrationssystemet Quiculum
- Mycket goda kunskaper inom Skolon, samordning av skolans digitala verktyg
- Goda kunskaper rörande hybridundervisning och därtill hörande digital teknik.
- Goda kunskaper och erfarenhet inom GDPR-arbete, PUB-avtal, SKR KLASSA och liknande.
- Erfarenhet av schemaläggning inom skolan
- Erfarenhet inom upphandling av system
- Kommunikativ med goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
- Förmåga att självständigt planera och projektleda.
- Självgående och strukturerad.
- Kreativ förmåga och pedagogisk insikt är viktiga egenskaper i relation till uppdraget. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Villkor
Tillträde enligt överenskommelse inför ht-22.



Vilhelmina kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och som ger alla samma möjligheter med vilja, mod och glädje. Som samisk förvaltningskommun ser vi att kunskaper i samiska och samisk kultur kan vara meriterande.


I Vilhelmina kommun kan du kombinera din ordinarie tjänst med en deltidsanställning som brandman. Kontakta räddningstjänsten för mer information kring arbetet som deltidsbrandman.


Inför rekryteringsarbetet har Vilhelmina kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


IT PROJEKTLEDARE

17 maj 2024