Informationscontroller/arkivarie

Informationscontroller/arkivarie

Arbetsbeskrivning

Välkommen till oss på Hammarö!

Hammarö är en kommun med framåtanda och stark tillväxt som ligger vid Vänern omgiven av klippor och vatten. Många väljer att flytta till oss vilket gör att vi ständigt växer och utvecklas. Något som speglar allt som sker i vår kommun är närheten till staden, invånarna, vattnet och till varandra. Hos oss får du en arbetsplats mitt i vår vackra skärgård!

Inom kommunstyrelsen arbetar du nära de beslut som fattas i kommunen. Genom att se till helheten och vart vi är på väg arbetar vi med allt som kan tänkas beröra kommunens invånare och anställda. Det är vi som arbetar bakom kulisserna och håller ihop den röda tråden som leder kommunen i rätt riktning in i framtiden.



ARBETSUPPGIFTER
Som informationscontroller/arkivarie kommer du att ha en viktig roll för kommunens digitaliseringsresa. Inom våra verksamheter pågår ett stort förändrings- och effektiviseringsarbete och du kommer att vara en nyckelspelare i omställningsprocessen att säkerställa långsiktig bevaring av våra digitala handlingar. En central del i tjänsten är att ansvara för och utveckla kommunens arbete med e-arkivering.

Du kommer att bistå som sakkunnig inom informationshantering och bevaka utvecklingen på området. Du kommer även praktiskt att arbeta med att lämna ut allmänna handlingar, både analogt och digitalt, göra sekretessprövningar, ordna och förteckna arkiv, göra gallringsutredningar och genomföra gallring med mera. Det ingår även ärenderegistrering, rådgivning och kvalitetsgranskning av avslutade ärenden.
Tjänsten är placerad på enheten nämndservice, där du arbetar tillsammans med kommunsekreterare, nämndsekreterare, utredare/handläggare och arkivassistent. Du kommer att arbeta både självständigt och i nära samarbete med dina kollegor på nämndservice men också med kommunens övriga medarbetare.

Du kommer bland annat att arbeta för att:
- säkerställa att Hammarö kommun följer arkivlagen och andra bestämmelser om bevarande.
- effektivisera arbetssätt genom digital informationshantering och aktivt bidra till denna utveckling.
- säkerställa den digitala informationshanteringen och bland annat utreda och vara drivande i utvecklingen av digitalt bevarande.

Du arbetar för att det ska vara lätt att göra rätt för de olika verksamheterna som du även utbildar och löpande ger stöd och råd i arkivfrågor.



KVALIFIKATIONER
Är du vår nya kollega?

Vi söker dig som har:
- akademisk utbildning 180/120 hp med minst 60/40 hp arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
- minst två års erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter inom kommunal verksamhet.
- erfarenhet av och goda kunskaper i digital informationshantering.
- mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.

Vi förtecknar våra arkiv i Klara Arkiv och använder ärende- och dokumenthanteringssystemet Evolution. Det är meriterande om du har erfarenhet av dessa, eller liknande system. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med frågor inom området digital arkivering och processbaserad arkivredovisning.

Du är ansvarstagande och resultatinriktad samt prioriterar arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Du har god analytisk förmåga och kan hantera komplexa sammanhang. Du är självgående men eftersom rollen innebär många kontakter är det viktigt att du är prestigelös, social, samarbetsvillig och utåtriktad samt har förmåga att bygga relationer och samverka med andra utan att vara rädd för att ställa krav.
Vi lägger mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrig info
Hammarö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och erbjuder möjligheten att, i viss utsträckning, arbeta på distans.

Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Placering Hammarö kommunhus, Skoghalls centrum.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommunchef, Hammarö kommun Caroline Depui
054-515271
Kommunchef , Forshaga kommun Ingrid Näsström
054-172007
Administrativ chef Kjell Andersson nås from 25/8
054-515011
Statsnätschef Anders Lindberg
054-515268
kommunchef Caroline Depui
054 - 51 52 71
Personalchef Lars Rogemyr
054-515286
Kommunchef Caroline Depui
054-515271

Sammanfattning

Besöksadress

Mörmovägen 5 Skoghall
None

Postadress

Box 26
Skoghall, 66321

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022