Informationshanteringsstrateg

Informationshanteringsstrateg

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Kommunledningsförvaltningen har fokus på ledning, samordning och uppföljning för att kommunkoncernen ska arbeta effektivt med invånarnas bästa i fokus. Förvaltningen leder och samordnar samhällsbyggandet och jobbar för hållbar tillväxt i Halmstads kommun. Tillsammans ansvarar vi också för styrning och utveckling av kommungemensamma frågor som HR, kommunikation, administration och ekonomi.



ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen för ledningsstöd och kanslienheten söker en strukturerad och utåtriktad person som vill vara med och skapa en ny roll med utgångspunkt i informationshantering. Har du tidigare erfarenhet av projektarbete och lett stora som små projekt? Har du kunskaper i det digitala och kan lagar och förordningar kopplat till offentlig sektor? Då ska du läsa vidare nedan.

Som informationshanteringsstrateg medverkar du i arbetet med att leda, samordna och följa upp den kommunala organisationen i frågor som rör informationshantering. Du tillhör kommunarkivet som är en del av kanslienheten som leder, styr och samordnar arbetet med ärendehantering, sammanträdesadministration, diarium, juridik, utredning, administration, IT och kommunarkiv. Genom att samordna funktioner på kommunledningsförvaltningen som arbetar med hantering av information såsom, arkiv, digitalisering, säkerhet och dataskydd skapar ni tillsammans metoder och system i processerna för att säkerställa en kvalitativ och rättssäker hantering av information i kommunen. Du arbetar med att ta fram, implementera, utveckla och förvalta vår klassificeringsstruktur när det kommer till hantering av allmänna handlingar. Genom att ta fram styrande dokument och anvisningar samt att utbilda, informera och ge råd till medarbetarna driver du den digitala informationshanteringen i kommunkoncernen. När implementationen är klar övergår arbetet i att förvalta och tydliggöra samt vidareutveckla de processer, informationsmodeller och regler som gäller för informationshantering.

Här får du möjligheten att skapa en ny roll tillsammans med ett kunnigt och engagerat gäng med högt i tak.

KVALIFIKATIONER
I den här rollen behöver du några års erfarenhet inom området med informationshantering och projektledning. Du har en högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap, systemvetenskap eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har tidigare arbetat inom offentlig sektor och känner dig trygg i offentlighetsrättsliga regelverk för hantering av allmänna handlingar. Du har erfarenhet av att driva projekt inom informationshanteringsområdet och hantering av digitala informationsflöden. Vi ser också att du behöver erfarenhet av att ha arbetat med digital informationsförvaltning, gärna inom kommunal verksamhet för att snabbt komma in i arbetet.


Som person har du lätt för att skapa relationer och kommer överens med personer på alla nivåer. Du är en positiv person som är lyhörd för andras behov. Du har en god kommunikativ förmåga, uttrycker dig tydligt och pedagogiskt samt har en god svenska i både tal och skrift. Du har förmågan att arbeta både strategiskt och operativt samt är en duktig organisatör som planerar din tid väl. Du arbetar lika bra tillsammans med dina kollegor som självständigt och leder arbetet framåt i enlighet med uppsatta mål.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.

ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning kommer att tillämpas vid anställning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef
035-13 72 59
Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig
035-13 75 16, 070-362 38 23
Therese Wallgren, SSR
035-13 72 88
Helene Wangler, Vision
035-19 29 07
Ann-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent
070–845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef
072-523 64 06
Stefan Agmarken Enhetschef

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef stadskontore
035-13 72 59
Stefan Agmarken Kanslichef
035-137340

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb


Informationssäkerhetsspecialist

Informationssäkerhetsspecialist

27 mars 2024

11 mars 2024

22 februari 2024

15 februari 2024