Informatör till Stöd till social ekonomi

Arbetsbeskrivning

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Vi är drygt tusen anställda som arbetar med bland annat missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning, verksamheter för integration och för flyktingboende, men också med strukturella frågor inriktade på ett socialt hållbart samhälle. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att bidra till en bättre spegling av befolkningsstrukturen i Göteborg.




ARBETSUPPGIFTER
Stöd till Social ekonomi ligger inom verksamhetsområdet Social utveckling, Social resursförvaltning. Verksamhetsområdets kärnverksamhet är utvecklingsarbete inom det sociala området och sker i hög grad genom konsultativt arbete riktat till stadsdelsförvaltningarna, den sociala ekonomin, andra förvaltningar och bolag inom Göteborgs stad.
Teamet Stöd till Social ekonomi arbetar med att stödja föreningar, stiftelser och sociala företag/kooperativ inom det sociala området och inom funktionshinderområdet i Göteborg. Enheten arbetar också med att utveckla samarbetet mellan de ideella organisationerna och kommunen.

Vi söker en informatör som ska arbeta med vår webb, skriva nyhetsbrev samt skriva och sammanställa rapporter. Du ska samarbeta med andra förvaltningar och organisationer inom social ekonomi. I ditt arbete ingår också att sprida information om och att följa upp Göteborgs stads överenskommelse om samverkan med sektor social ekonomi.
Till den här tjänsten behöver vi en medarbetare som kan arbeta självständigt och snabbt kan sätta sig in i uppdraget. Du har god kännedom om social ekonomis roll och offentlig sektors ansvar. Du ingår i ett team som består av fem utvecklingsledare och en administratör. Teamets uppdrag är att stärka den sociala ekonomins aktörer genom att skapa förutsättningar som bidrar till att öka deras delaktighet i samhället.
Du arbetar i en politiskt styrd organisation men har samtidigt kontakt med olika ideella organisationer. I uppdraget ingår kontakt med såväl tjänstemän inom kommunens förvaltningar, bolag och stadsdelar, som med representanter från organisationer inom social ekonomi. Du kommer också att samarbeta med ytterligare fyra informatörer inom verksamhetsområdet Social utveckling.



KVALIFIKATIONER
Du har
• relevant akademisk examen inom kommunikation
• god kunskap om sektorn social ekonomi
• god kännedom om kommunens organisation
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• dokumenterad erfarenhet av arbete med webbproduktion

Personlig lämplighet är viktigt. Du har en god kommunikativ förmåga, det vill säga är engagerande, utåtriktad, lyhörd, pedagogisk och stödjande, samtidigt som du kan vara analytisk, saklig och tydlig med vad ditt uppdrag är.
Det är en fördel om du redan tidigare har arbetat med samverkan mellan offentlig sektor och Social ekonomi och har erfarenhet av sociala frågor eller socialt arbete på samhällsnivå.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pernilla Halmedal
031-3679428
Christina Matsdotter
0707-85 45 19
Anna Ström

Verónica Morales
031-3679009
Brith Holm

Ingvar Johansson

Christina Matsdotter
031- 367 94 60
Sven-Johan Dahlstrand
031-3679860
Jakob Kilner
031-367 91 08
Karolina Pettersson
031-3685754

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad, Social Resursförvaltning
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Månadslön Tjänsten är F-boxad
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, men snarast möjligt, upphör: 2014-12-31
  • Publicerat: 12 maj 2014

Besöksadress

40482
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024