Inköpare - utvecklingsprojekt

Inköpare - utvecklingsprojekt

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och göra skillnad hos oss och våra kunder?
För omgående konsultuppdrag hos en av våra kunder inom energibranschen söker vi nu en inköpare för projektinköp av entreprenader och ramavtalsupphandlingar.
Arbetsuppgifter
I rollen som inköpare i investeringsprojekt och av ramavtal är du en nyckelspelare i upphandlingsfasen.
Avgörande för vår kunds framgång är inköpsarbetet och förmågan att utnyttja leverantörers kapacitet. Utmaningen är därmed mer än att bara söka den ekonomiskt mest fördelaktiga uppgörelsen. 
Du behöver därför förstå verksamhetsområdet för att hitta en utvärderingsmodell som ger kunden den bästa leverantören för ändamålet. Inköp förväntas också bidra med besparingar varför du ska vara en framgångsrik förhandlare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden är:
Investeringsprojekt och ramavtal inom kategorier där det finns behov av inköpskompetens
Projektupphandlingar från start till mål
Koordination mellan projektmedlemmar och intressenter som deltar i inköpsarbetet
Upphandling av ramavtal och säkra förlängningar av ramavtal, (områden som är aktuella för ramavtal är underhåll och indirekta material)
Driva inköpsarbetet inom projekt eller i kategorier
Förfrågningsunderlag, inklusive utvärderingsmodeller
Avtalsutkast samt dokumentera övriga upphandlingsdokument som inköpsprocessen kräver
Att vara länken mellan leverantörer och projektet du verkar inom
Teknikval och leverantörsval
Upprätta inköpsstrategier 
Leda förhandlingar med leverantörerna
Förhandla avtal med leverantörer
Genomföra och följa upp förfrågningar och anbud
Beräkna och rapportera besparingar
Följa upp avvikelser
Driva eller vara behjälplig vid regleringar med leverantörer

Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst sju års erfarenhet av projektinköp inom entreprenader och av ramavtalsupphandlingar. 
Med entreprenader menar vi upphandling inom mekanik (exempelvis svets, rörarbeten) och process samt upphandlingar inom el och automation (exempelvis styrsystemsbyten, uppgraderingar). 
Du behöver ha kunskap om entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (AB/ABT/ABA). För produkter och tjänster har kunden även egna avtalsmallar som vi utgår från. Du har relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi, samt gärna ett intresse för teknik. 
För att lyckas i rollen behöver du ha bra sinne för ekonomi, affärer och juridik. Ditt arbetssätt präglas av långsiktighet och en helhetssyn. 
Du drivs av att nå dina mål, du är nyfiken, ansvarstagande och tar egna initiativ. Du triggas av att bidra till lönsamhet och är en framgångsrik förhandlare. Uppdraget som projektinköpare hos kunden innebär många kontaktytor varför det av stor vikt att du är lyhörd och trivs i samarbete med andra.
Du behöver ha kunskap inom LUF och gärna hanterat upphandlingar i e-avrop. Har du erfarenheter från energibranschen är även det meriterande.
Personliga egenskaper
De personliga egenskaperna är mycket viktiga och vi sätter högt värde på social kompetens, samarbetsförmåga, flexibilitet, servicevilja och lojalitet.
Som individ har du en stor vilja att lära nytt och kontinuerligt utveckla din kompetens. Vidare är du en person med höga kvalitetskrav och god förmåga att självständigt organisera och prioritera ditt arbete.
Du är självgående och proaktiv och har ett affärsmässigt tänkt.
Tillsättning
Tillsättning sker löpande. Kandidater med kvalifikationer som kan påbörja uppdraget omgående prioriteras i vår rekryteringsprocess.
Uppdragslängd
12 månader med möjlighet till förlängning.
Ansökan
Ansökan skall innehålla: CV/resume i wordformat eller pdf samt motivering (cover letter) varför du är rätt person för jobbet. Skriv på svenska.
När du skickar in din ansökan till Addima godkänner och samtycker du att Addima bearbetar och lagrar personuppgifter enligt vår dataskyddspolicy.
Om oss
Addima är ett entreprenörsdrivet privatägt svenskt kunskapsföretag. Våra kunder är alltifrån små till stora privata bolag samt offentlig verksamhet. Vi erbjuder konsulter, vidareutbildning, it- och helhetslösningar.
Vår affärsidé är att skapa förmåga och framgång för våra kunder. Detta sker utifrån beprövad metodik, innovativa verktyg och kundunik anpassning.
Vår målsättning är att bli ett av de mest uppskattade kunskapsföretagen i Sverige. Ambitionen är att vara mer än ett bra ställe att arbeta på, vi vill vara det mest inspirerande, utvecklande och omhändertagande företaget du någonsin haft anställning hos.
Vår övertygelse är att behandla våra medarbetare med en mycket stor omsorg, erbjuda utvecklande arbetsuppgifter och skapa bra balans mellan arbetet och fritid och på så sätt bli ännu bättre i att åstadkomma ett fantastiskt värde för våra kunder.
Som konsult hos oss har du en unik möjlighet att utveckla din kompetens och bygga ditt CV och en utvecklande karriär genom olika uppdrag hos våra kunder samtidigt som du får stöd och vägledning från din närmaste chef. Dessutom erbjuder vi dig skräddarsydd vidareutbildning för att du ska få möjlighet att kompetensutvecklas och trivas i din roll som konsult hos oss.
Läs mer om oss på www.addima.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholm Exergi
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 februari 2020
  • Ansök senast: 21 februari 2020

Liknande jobb


Strategisk inköpare till Saab Surveillance

Strategisk inköpare till Saab Surveillance

15 maj 2024

15 maj 2024

Sourcing Manager Commercial to SAS, Stockholm

Sourcing Manager Commercial to SAS, Stockholm

15 maj 2024