Inköpsansvarig med erfarenhet av leverantörsutveckling

Arbetsbeskrivning

Vill Du bli en av oss som driver polisens it-stöd framåt och därigenom bidrar till att effektivisera den polisiära verksamheten?
Polisens it-avdelning levererar it-stöd till hela polismyndigheten och dess drygt 28 500 medarbetare. It-avdelningen har drygt 700 anställda som tillsammans sköter utveckling, drift och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.


Är det dig vi letar efter?
Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden där du gör skillnad på riktigt.
Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt.


Sektionen it-inköp tillhör avdelningens kansli och ansvarar för Polisens inköpsverksamhet inom it-området. Sektionen består av följande grupper:
• It-upphandling
• Beställning och avtalsstöd
• It-juridik


Sektionen är en expanderande inköpsorganisation som har en proaktiv roll när det gäller att förse myndigheten med it- lösningar. Sektionens uppdrag är att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polisen samt bidra till att Polisens övergripande mål uppfylls på ett rättsäkert sätt. Gruppen Beställning och avtalsstöd är en stödfunktion som tillgodoser verksamhetens inköpsbehov på ett proaktivt och engagerat sätt på strategisk, taktisk och operativ nivå.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu dig som vill arbeta som inköpsansvarig med ansvar för leverantörskontakter på strategisk och taktisk nivå samt driva leverantörsutvecklingen och ta ett helhetsansvar för processen kring avtalsförvaltning. Tjänsten är placerad i gruppen Beställning och avtalsstöd. Du kommer att vara med och utveckla inköpsarbetet på strategisk nivå inom Polisens It-avdelning.


Arbetet innebär ansvar för:
• Leverantörsförhandlingar
• Mätning och utvärdering av leverantörers prestation
• Leverantörstillsyn med externa revisioner
• Samordning av kategoriarbete tillsammans med produktägare och kategoriansvariga
• Delaktig i framtagande av samverkansmodeller för myndigheter och leverantörer
• Styrning av befintlig leverantörsbas
• Portföljanalyser
• Konsultativt stöd åt såväl it-upphandlare, produktägare och beställare
• Långsikt förändrings- och utvecklingsarbete
• Implementera och ansvara för process kring avtalsförvaltning
• Avtalsuppföljning

KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten har en utbildning inom inköp, upphandling, avtalsförvaltning, juridik, eller annan motsvarande utbildning relevant för arbetsuppgifterna.


Vidare ska du ha minst fem års erfarenhet inom strategiskt inköpsarbete inom följande områden:
• Leverantörsförhandling
• Styrning av leverantörsbas
• Mätning och uppföljning av leverantörers prestation
• Förändringsarbete
• Portföljanalys
• Avtalsförvaltning


Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet inom något eller några av följande områden:
• Kunskaper inom processorienterat arbetssätt
• Erfarenhet av offentlig sektor
• Erfarenhet av LOU
• Arbete inom inköpsstyrning
• Vana att driva tvärfunktionella team


Personliga Egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på personliga egenskaper som innebär att du behöver vara analytisk, kreativ, processorienterad, initiativrik och drivande i uppdragen samt känna dig trygg i situationer som kräver hög integritet. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på svenska och engelska. Du förväntas även ha en förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor samtidigt som du är öppen för att stödja kollegor inom närliggande arbetsområden.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.






ÖVRIGT
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Arbetsplatsen är placerad på Kungsholmen i Stockholm. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Urvalsarbetet beräknas påbörjas vecka 34.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med hr-support@polisen.se

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Björn Linder
010-56 34930
gruppchef, Klientgruppen Kalle Halvarsson
010-56 34778
sektionschef Klient och server Johan Hansson
010-56 38939
Gruppchef Niclas Åhlander
010-56 389 37
Sektionschef Rikard Gunzenheimer
010-562 80 63
SEKO Lotta Hyltenfeldt
010-56 379 35
Cecilia Welin
010-5635270
Gruppchef Anton Berglie
010 563 46 81
Gruppchef Margona Åhman
010-56 41 465
Gruppchef Veronica Winterman
010-56 416 37

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Inköpshandläggare

Inköpshandläggare

17 april 2024

Project Purchaser

Project Purchaser

27 november 2023