Inköpssamordnare

Inköpssamordnare

Arbetsbeskrivning

Teknisk förvaltning är en av kommunens 7 förvaltningar. Vi består av ca 670 medarbetare fördelat på 5 sektorer med totalt 27 enheter. Vårt uppdrag är att tillgodose medborgarnas och kärnverksamheternas behov av infrastruktur, tekniska tjänster och service.? Detta gör vi med fokus på kommunens värdegrund som är Omtanke?, Engagemang? och Utveckling.

Vi ansvarar för drift av kommunens fastigheter, vägar, parker, skid-/fritidsspår, idrottsanläggningar, simanläggningar, camping, städ, måltidservice, vattenanläggningar och renhållning. Vi upphandlar utbyggnadsentreprenader och bedriver projektledning. Årligen omsätter vi 1 miljard kronor i tillägg ansvarar vi för en stor del av kommunens investeringsbudget som årligen kan uppgå till över 300 miljoner kronor. Vi har en bred skara av yrkesgrupper som anläggare, städare, miljöarbetare, badvakter, kockar, hantverkare, projektledare, lastbilschaufförer, ekonomer och olika ingenjörer plus många andra typer av yrkesarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Teknisk förvaltning söker en verksamhetskontroller med inköpskompetens

Vi har påbörjat införande av en ny inköpsorganisation där du har möjlighet att bli den sammanhållande länken. Vi kan inte lova någon lätt resa. Men om du visar ett stort yrkesmässig engagemang för inköpsfrågor och har stor omtanke för organisationens behov kommer du garanterat att lyckas i att utveckla båda dig själv och kommunens verksamhet. Vi kan lova dig att förvaltningsledningen, chefer och andra stödtjänster med samma engagemang och omtanke hjälper dig att lyckas.

Huvuduppdraget är att införa ny inköpsorganisation och utveckla inköpsprocessen där du bl.a. kommer att:

- Samordna förvaltningens inköpsverksamhet avseende avrop på (ram)avtal och direktupphandlingar.
- Fånga upp och utvärdera verksamhetens behov och förbättringsidéer med målsättning att det ska vara lätt att göra rätt.
- Vara förvaltningens representant och resurs i kommunens centrala arbete inom upphandlingsstrategi.
- Vara förvaltningens länk mellan verksamhet och Upphandlingskontoret.
- Hålla i utbildningar avseende inköp och upphandling för chefer, inköpare och övrig personal
- Följa upp att leverantörer, konsulter och entreprenörer fullgör sina åtaganden med avseende på t.ex. kvalitet, miljö och sociala krav.
- Visa omtanke om kommunens skattepengar och alltid ifrågasätta helhetsaffären
- Tillsammans med Upphandlingskontoret vara ett stöd och en resurs för byggprojektledarna och våra egna beställare i avtalsskrivning och avtalsuppföljning angående entreprenadupphandlingar.

Som verksamhetskontroller blir du en del av förvaltningsstaben som har till uppgift att ge ledningsstöd inom arbetsmiljö, miljö, kvalitet, processer, ekonomi, säkerhet och diarie/arkiv. Förvaltningsstaben är direkt underställd förvaltningschefen. Som medarbetare i förvaltningsstaben får du också ta del av samt möjlighet att leda andra utvecklingsprojekt.

KVALIFIKATIONER
Önskvärt är att du har relevant högskoleutbildning samt erfarenhet av inköps- och upphandlingsarbete, gärna i offentlig sektor och kopplat till hållbarhetsfrågor. Du får gärna ha goda kunskaper om Lagen om offentlig upphandling och avtalsjuridik. Erfarenhet från projektledning och entreprenadsjuridik är ett plus.

Du har goda IT-kunskaper. Vi söker dig som är engagerad och vill arbeta med utvecklingsarbete. Du ser det som en utmaning att hitta effektivare arbetsprocesser och du har ett genuint intresse för affärer. Du har en god pedagogisk förmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Vi använder MS Office 365 som administrativt verktyg.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östersunds kommun
  • 1 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön

Liknande jobb


Inköpsassistent

23 april 2010

Logistiker med inköpskunskaper

13 december 2010

Logistiker med Produktionserfarenhet

9 december 2010

4 februari 2010