Insatshandläggare till familjeenheten

Insatshandläggare till familjeenheten

Arbetsbeskrivning

Socialnämndens avdelning för Individ och familj består av familjeenheten, försörjningsstöd och öppenvård. För oss är kvalitet och rättssäkerhet huvudfokus och vi arbetar fortlöpande med ett utvecklingsarbete för att möjliggöra en bra insats för barn, unga och vuxna.
På familjeenheten handlägger vi det som utgör myndighetsutövande arbete kring barn, unga och deras familjer, samt vuxna missbrukare. Till enheten hör också uppföljning av insatser, familjehemsarbete samt familjerätt.

För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Som stöd i din roll finns kollegor och samordnare.

Vi erbjuder motionstimme/motionspeng, flextid och du har möjlighet att semesterväxla och få fler semesterdagar. Det finns även möjlighet att arbeta på distans vissa dagar, när arbetsuppgifterna är lämpliga för det.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en medarbetare till vår insatsgrupp inom familjeenheten där vi utreder behov av insatser utifrån ansökan och regelbundet följer upp insatser enligt 4 kap 1 § SoL. Arbetet är lagstyrt och vårt uppdrag är att stötta och utreda barn och unga som befinner sig i svåra livssituationer och det ställer därför höga krav på kompetens, personlig mognad och lämplighet för yrket.

Vi söker dig som är trygg, stabil och har ett empatiskt förhållningssätt. Då arbetet ställer höga krav på rättssäker handläggning och dokumentation behöver du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi förväntar oss att du är en ansvarstagande medarbetare som har en god samarbetsförmåga då arbetet innefattar samverkan med många olika aktörer.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen
- Gärna tidigare erfarenhet av utredning och handläggning inom SoL.
- B-körkort
- Goda kunskaper i dokumentation
- God förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

För arbete som socialsekreterare ska registerutdrag från polisens misstanke- och belastningsregister uppvisas.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.

Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 900 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Per Sundelius
0581-813 56
Rektor Margarita Fernandez
0581-814 04
Rektor Lars Speziali
0581-812 84
Rektor Jimmy Fagrell
070-272 07 89
Rektor Karin Johansson
0581-813 42
Rektor Eva Boström
0581-813 91
Rektor Per Wernborg
0581-813 17
Förvaltningschef Kaj Söder
0581-811 86
Rektor Johan Ringaby
0581-815 42
Rektor Michael Tybell
070-544 43 53

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lindesbergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 januari 2023
  • Ansök senast: 18 januari 2023

Besöksadress

Stentäppsgatan 5
None

Postadress

Lindeskolan
Lindesberg, 71134

Liknande jobb


12 maj 2024