Arbetslivsinstitutet.se

Inspektör-Jurist avdelning nord


1 platser Tillsvidare Heltid Enligt Överenskommelse 1 -

IVO söker en inspektör - jurist till Umeå, avdelning nord. Avdelning nord har Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands, Jämtland och Härjedalens län som sitt tillsynsområde. IVO ansvarar för tillsynen av bland annat somatisk specialistsjukvård, primärvård, psykiatri, äldre- och hemsjukvård, funktionshinder och individ och familjeomsorg.

Tjänsten är placerad på enheten som bedriver tillsyn över verksamheter inom somatisk slutenvård, tandvård, apotek, psykiatrisk vård samt tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonal.

IVO – Inspektionen för vård och omsorg

IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för omsorg samt hälso- och sjukvård i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. IVO har omkring 650 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.

Arbetsuppgifter

Som jurist i myndigheten kommer du att självständigt handlägga ärenden inom hälso- och sjukvårdsområdet och i övrigt arbeta med myndighetsjuridiska frågor som t.ex. sekretess och förvaltningsjuridik.

Rollen som inspektör

Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt.

Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgå från den statliga värdegrunden.

Du kommer handlägga ärenden och genomföra inspektioner samt delta i både arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas. I arbetet kommer du komma i kontakt med såväl huvudmän/personal som allmänhet och media.

Vi söker dig som

• Vill medverka till att säkerställa verksamhetens juridiska kvalitet
• Aktivt vill bidra till vårt arbete med att utveckla verksamheten.


Din profil

• Juristexamen
• Erfarenhet av juridiskt arbete
• Mycket goda kunskaper i svenska såväl skriftligt som muntligt. God förmåga att kommunicera på ett förtroendegivande sätt i olika sammanhang.
• God IT-vana.


I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt.  Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in komplexa frågeställningar. Du ska ha mycket god samarbetsförmåga, vara trygg i dina beslut och på ett konstruktivt sätt kunna omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv.  Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Meriterande

• Notariemeritering eller annan likvärdig merit
• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete
• Erfarenhet av juridiskt arbete
• Erfarenhet av sekretesslagstiftning och förvaltningsrätt
• B-körkort


Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, - metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är en tillsvidareanställning med start efter överenskommelse. Tjänsten avser heltid med placering i Umeå.

Hur du ansöker

Märk din ansökan med dnr. 2.6.1 –7269 /2017. Sista ansökningsdag är den 8 mars 2017.

Bifoga personligt brev och CV.

Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju.

För frågor om tjänsten kontakta enhetschef Marie Åberg 010-788 57 97. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Caroline Frolin 010-788 58 26.

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.

Fackliga kontaktpersoner är Krister Lundström, SACO, 010-788 53 65, Helen Näslund, Vårdförbundet, 010-788 53 91 och Camilla Wikström Fackförbundet ST, 010-788 53 80.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Madeleine Ottahal

Stina Höglund
010-788 51 45
Hanna Widegren
010-788 50 30
Madeleine Ottahal
010-788 57 52
Pernilla Spens
010-788 51 87

Ansök

> Sista ansökningsdatum: 8 March 2017

Inspektionen för vård och omsorg

Besöksadress

Gävlegatan 18B
None

Postadress

Box 45184
STOCKHOLM, 10430