IT-avdelningen söker IT-controller

IT-avdelningen söker IT-controller

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt.
Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.

Vi på Karlstads kommuns IT-avdelning är mitt i en spännande utvecklingsresa där vi nu kommer att dela vår IT-avdelning i två. En traditionell IT-avdelning med ansvar för hela kommunens IT-infrastruktur och IT-tjänster som våra verksamheter köper av oss samt en avdelning för digital utveckling och innovation som kommer att vara mycket verksamhetsnära och stödja kommunen i sin fortsatta utveckling i en digital tid.
It-controllern kommer att tillhöra en stab som finns direkt under Avdelningschefen på IT-avdelningen och stödja båda avdelningarna.
IT-avdelningen är sedan 2006 till 100% intäktsfinansierad och vår budget baserar sig på de volymer våra verksamheter köper av våra IT-tjänster.

IT-avdelningen tillhör Kommunledningskontoret och består i den nya organisationen av 43 medarbetare som tillsammans sköter kommunens gemensamma IT-infrastruktur och levererar IT-tjänster till alla verksamheter. Avdelningen för digital utveckling och innovation består av 14 medarbetare.
Som vår IT-controller så kommer du jobba i en dynamisk miljö med stöd av vår ekonomiassistent där vardagen mycket handlar om att ge stöd till våra objektledare som är ansvarige för de tjänster som vi levererar. Utöver det så ansvarar du för de två avdelningarnas ekonomiprocess som sker i enlighet med kommunens process för verksamhets- och ekonomistyrning.
För att våra verksamheter tidigt ska kunna planera för sina IT-kostnader så gör vi också årligen en tidig budget i maj för kommande år som presenteras för kommunens samtliga ekonomichefer.



ARBETSUPPGIFTER
• Stödja objektledarna i att budgetera, följa upp och utveckla de tjänster som vi ansvarar för.
• Stödja chefer i att budgetera och följa upp våra avdelningskostnader
• Genomföra tertial och årsbokslut i enlighet med kommunens ekonomi- och verksamhetsstyrningsprocess
• Säkerställa att våra processer för att debitera våra IT-tjänster fungerar och optimeras för att minska vår kostnad för att ta betalt.
• Presentera budget och uppföljning av budget för avdelningarnas personal
• Delta med din kompetens i projekt och aktiviteter
• Stödja i arbetet med nyttovärderingar av befintliga och kommande lösningar inom IT området
• Förvalta och fortsätta utveckla ITs finansieringsmodell
• Förklara ITs finansieringsmodell för verksamheten för att upprätthålla en hög transparens och förståelse för kostnader och innehåll i våra tjänster


KVALIFIKATIONER
Krav
• Högskoleutbildning inom ekonomi-området, alternativt har du eftergymnasial eller annan utbildning förvärvad i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdigt
• Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• Du ska behärska Office 365 och framförallt Excel och Powerpoint

Meriterande
• Kunskaper i ekonomisystem
• Kännedom om offentlig verksamhet
• Intäktsfinansierad verksamhet
• Tjänstepaketering
• Kunskaper om ITSM
• Kunskaper i PowerBI

Personliga egenskaper
Du förväntas kunna agera självständigt och resultatinriktat i såväl utveckling som förvaltning och kan hantera flera parallella uppgifter.

Som person är du kommunikativ, strukturerad, har god samarbetsförmåga, hög social kompetens och ett stort driv av att utvecklas. Du drivs av att ha ordning och reda samtidigt som du inte backar för att utmana befintliga arbetssätt och lösningar. Du tar gärna egna initiativ och trivs med att arbeta i team där du delar med dig av din kunskap. Du räds inte nya utmaningar och tycker om att ha kundkontakt


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02

Sammanfattning

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024