IT förvaltningsledare - Landbaserad IT

Arbetsbeskrivning

Trafikförvaltningens verksamhet kräver idag mer och fler komplexa IT-lösningar. IT är både ett stöd i vår interna verksamhet men också en förutsättning för att trafiken med system och IT-utrustning för exempelvis försäljning, trafikinformation, passagesystem och trygghet ska fungera. 
 
Vi söker dig som har en IT-teknisk bakgrund och flera års erfarenhet av förvaltning av IT-system i roller som exempelvis förvaltningsledare, systemförvaltare eller motsvarande inom området trafikinformation. 
 
Om tjänsten 
I rollen som IT förvaltningsledare ingår du i området Trafikinformation som består av fem undergrupperingar, Trafikinformation, Fordons PC, Färdtjänst, Sjötrafiken samt Webb och Mobil. Gruppens ansvar är att säkerställa hög kvalitet och tillgänglighet av dessa system. 
Du ansvarar för att verkställa förvaltningsplanen men även fånga verksamhetens behov och tillsammans med din systemleverantör driva utvecklings- och förvaltningsprojekt inom området. Det krävs förståelse för långsiktigt arbete för att uppnå stabil driftmiljö för systemen på lång sikt. Under de närmaste åren kommer arbetet innebära att ta emot flertalet system från fordonsprojekt, där du medverkar i dialog med projekten och verkställer etableringen i förvaltningen. 
 
Vårt erbjudande 
Vårt samhällsutvecklande uppdrag innebär att du som medarbetare är med och gör skillnad. Du bidrar till nöjda resenärer och utvecklingen av ett hållbart Stockholm. Hos oss får du arbeta tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i spännande frågor. Vi erbjuder dig individuella utvecklingsmöjligheter, samt möjlighet till en bra balans i livet.

Våra värderingar är SAFE, som står för samverkan, ansvar, förtroende och engagemang. Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler på västra Kungsholmen. 
Vem är du? 
Vi söker dig som drivs av att arbeta med IT ur ett verksamhetsperspektiv, med en tydlig koppling till hur IT kan bidra till att uppnå verksamhetens mål. Är du van vid att arbeta i en beställarorganisation där IT helt eller delvis varit utlagd till externa parter är det meriterande. Du kommunicerar flytande på både engelska och svenska i tal och skrift. 
Du har förmåga att driva, strukturera och planera ditt arbete, och förvaltningsmodeller är givna arbetsätt för dig. Du trivs i en föränderlig miljö och lockas av möjligheten att få en bred kompetens i din roll. Du har förmågan att kommunicera på ett tydligt och prestigelöst sätt, är bra på att samarbeta och har en positiv inställning. Du är analytisk, och har troligtvis en akademisk examen inom IT. För denna tjänst så krävs även förståelse för långsiktigt arbete inom infrastruktur då systemen ska vara i drift under lång tid. 
 
Det är meriterande om du har 
• PM3 eller annan förvaltningsmodell 
• ITIL 
• Minst 3 års arbetslivserfarenhet inom IT-förvaltning 
• Erfarenheter av IT-infrastruktur 
• Erfarenhet av budgetering, ekonomisk uppföljning och prognostisering 
• Erfarenhet av avtalshantering och avtalsuppuppföljning 
• Vana av beställarrollen 
• Erfarenhet av att dokumentera teknisk miljö 
• Erfarenhet av förändringshantering 
• Mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift 
• Bakgrund från arbete med trafikinformation inom kollektivtrafiken 
 
Information och ansökan 
I denna rekrytering samarbetar vi med Harvey Nash. För frågor om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Charlotta Skogar, tfn 0767 98 13 65. 
Läs mer om hur det är att jobba på trafikförvaltningen på www.sll.se/arbeta-inom-kollektivtrafiken eller på LinkedIn. 
Fackliga kontaktpersoner för SACO är, tfn: Mounir Ainholm 08-686 3652 och för Vision Anita Buske, tfn: 08-686 3826.

Tveka inte att ansöka redan idag då intervjuer kan komma att ske löpande. Sista ansökningsdag är dock 27 maj 2017. 
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


IT-specialist applikationsförvaltning

1 juni 2024

Solution Owner D365

Solution Owner D365

31 maj 2024