IT-proffs till SMHIs servicedesk och driftkontroll

IT-proffs till SMHIs servicedesk och driftkontroll

Arbetsbeskrivning

Våra avancerade IT-system och digitala lösningar är en central del i vårt viktiga uppdrag – att bidra till ett hållbart samhälle i en värld i förändring. Nu söker vi dig med en bra balans mellan teknik- och serviceintresse som vill jobba med att se till att SMHIs omfattande IT-miljö fungerar smidigt så att vi kan bidra till att lösa samhällsutmaningar inom vatten, luft, hav och klimat.

Om enheten

Servicedesken är placerad inom enheten IT-produktion, som är en del av SMHIs IT-avdelning. Enheten för IT-produktion ser till att vi har en stabil och säker IT-miljö för att upprätthålla vårt samhällsviktiga uppdrag. IT-produktionen ansvarar för SMHIs IT-infrastruktur, IT-drift och den IT-Service som medarbetare inom SMHI nyttjar dagligen.

Om tjänsten

SMHI ligger långt fram när det gäller att bedriva applikationsutveckling enligt agila metoder. Inom drift och infrastruktur använder vi ITIL och dess arbetssätt. En av utmaningarna framåt är att få hela kedjan att arbeta effektivt tillsammans. Avgörande i det arbetet är att uppnå rätt balans mellan stabilitet och snabba förändringar med fokus på bästa verksamhetsnytta för SMHI, på kort och lång sikt.

Dina huvudsakliga uppgifter som ”firstline” i Team Servicedesk är att agera på larm och vara SMHIs första kontakt vid produktionsstörningar. Det här är en livsviktig uppgift för SMHI eftersom SMHI har ett viktigt samhällsansvar gällande exempelvis våra vädervarningar. Andra uppgifter är att som Servicedesk hantera användares IT-relaterade incidenter, exempelvis mjuk- eller hårdvarurelaterade incidenter, förändringsbeställningar, programvaror, behörighetsansökningar, men också som myndighetens One-Stop-Shop hjälpa vidare med icke IT-relaterade servicefrågor.

En viktig uppgift är också att informera de intressenter som berörs av pågående drift- eller användarärenden. Du ska vara delaktig i arbetet med ärendeuppföljning och vara aktiv i arbetet med att förbättra rutiner, drift- och användarhandledningar, stödverktyg och arbetssätt.

Din profil

Vi söker dig som har lämplig utbildning inom IT eller motsvarande erfarenhet. Du har minst något års erfarenhet av 1:a linjens IT-support i direkt kontakt med användare. Du har erfarenhet av att arbeta i windowsmiljö och är en van användare av modern IT-utrustning exempelvis smartphones, surfplattor, laptops mm. SMHI har en spännande IT-miljö som ger goda möjligheter till att vidareutveckla din kompetens inom något av SMHIs teknikområden. Därför ser vi gärna att du som söker vill och har potential att utvecklas och fördjupa dig inom något eller flera av dessa.

Vi ser gärna att du har grundläggande IT-överblick så som kännedom om datorhallar, nätverk (LAN och WAN), server/hårdvara, virtualisering, fjärrstyrning, serverplattform (Linux/Windows), operativsystem och manageringsverktyg samt AD-struktur och/eller övervakning. Grundläggande kompetens inom Linux och kunskaper om stödverktyg för driftövervakning (gärna SCCM), ärendehantering och dokumentation är meriterande. Erfarenhet från arbete i driftsmiljö, kanske i rollen som IT-tekniker i 2nd eller 3rd line, avseende pc, nätverkskommunikation och kringutrustning är också meriterande. Du får gärna vara certifierad inom ITIL och ha erfarenhet av metodiken Kunskapscentrerad service (KSC).

För oss är dina personliga egenskaper och förmågor viktiga. För att lyckas i tjänsten krävs att du är noggrann och har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. För dig är service samt viljan och förmågan att lösa problem tillsammans med andra en självklarhet. Du trivs med att bygga goda relationer och samarbeten med andra genom god kommunikativ och pedagogisk förmåga och en prestigelös framtoning. Du är trygg, håller dig lugn och kan prioritera i stressiga situationer som exempelvis kan uppstå vid driftstörningar. Du är nyfiken och drivs av att lära nya saker och du är inte rädd för att ställa frågor eller göra din åsikt hörd.

Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav.

Anställningsform: Heltidstjänst med tillsvidareanställning med skifttjänstgöring dag, kväll och helg samt beredskap nattetid.

Placeringsort: Norrköping

Sista ansökningsdag: 2023-01-01


SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.

Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Gunnar Söderström
011-495 8000
Enhetschef Mats Moberg
011-495 8000
Personalspecialist Karin Aspeqvist
011-495 8000
ST Kerstin Willén
011-495 8000
SACO Magnus Irestig
011-495 8000
Gruppchef Erling Brännström
011-495 8000
Produktionschef Katarina Andersson
011-495 8000
SACO Anna-Helena Hultberg
011-495 8000
ST Ami Gadh-Lund
011-495 8000
Enhetschef Angela Yong
011-495 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SMHI
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 december 2022
  • Ansök senast: 1 januari 2023

Besöksadress

Folkborgsvägen 1
None

Postadress

None
NORRKÖPING, 60176

Liknande jobb


11 maj 2024

3rd Line Specialist

3rd Line Specialist

26 april 2024

3rd Line Specialist

3rd Line Specialist

26 april 2024

9 maj 2024