IT-samordnare till kommunledningen

IT-samordnare till kommunledningen

Arbetsbeskrivning

Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!

Sjöbo befinner sig i ett viktigt steg i vår utvecklingsprocess mot att bli mer digitaliserade. Sjöbo har nyligen lagt över IT-driften i ett kommungemensamt bolag som ett led i vår digitala utveckling inrättar kommunen en ny roll som IT-samordnare som har en central roll i Sjöbos digitala resa mot bland annat fler digitala tjänster för medborgarna och fler automatiserade processer för kommunens anställda.

ARBETSUPPGIFTER
Sjöbo kommun söker en mångkunnig och lösningsdrivande generalist inom IT till vår nyinrättade tjänst som IT-samordnare. Kommunens IT-drift är utlagt och sköts av IT-kommuner i Skåne AB (Unikom) sedan ett år tillbaka och det övergripande uppdraget i rollen som IT-samordnare består i att vara navet mellan kommunens verksamheter och Unikom.
Din arena är dels på ledningsnivå genom att vara inspiratör och rådgivande för förvaltningarna. Men du behöver också stötta verksamheterna med din specialistkompetens så att de kan förstå och uttrycka sina behov av stöd från Unikom, t.ex. i olika IT-projekt eller uppkomna problemsituationer.

Som IT-samordnare är du anställd vid kommunledningsförvaltningen som har ett 50-tal anställda. Utöver kommunövergripande uppgifter inom bl.a. Ekonomi och HR ingår specifika uppgifter som rör förvaltningen såsom telefoni, systemförvaltarskap samt bredbandsutbyggnad. Som samordnande funktion har du en stor möjlighet att påverka och utforma din egen prioriteringslista i samverkan med kommunledningsförvaltningens ledningsgrupp.

Viktiga uppgifter i rollen är att:
• Hålla ihop och förvalta IT-arkitekturen och dess komplexa systemberoenden
• Säkerställa att IT-lösningarna möter verksamhetens behov
• Omsätta verksamhetsbehov till teknisk design
• Coacha och stödja verksamheterna i framtagande av lösningsarkitektur
• Förbättra digitala arbetssätt, flöden och processer
• Hantera objekt- och systemförvaltning
• Bidra till utveckling av Unikom genom att löpande följa fel- och utvecklingsärenden

KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer
• Teknisk högskoleutbildning eller erfarenhet som bedöms motsvara utbildning.
• Gedigen erfarenhet och kunskap från IT-området och god omvärldsanalytiker.

Egenskaper
• Synlig, engagerande och motiverande i ditt arbete
• Målinriktad och strategisk med god helhetssyn
• God kommunikativ förmåga för att kunna företräda förvaltningen och kommunen i olika sammanhang samt kunna förmedla teknisk information på ett bra och enkelt sätt
• Självständig och van att ta stort eget ansvar
• Handlingskraftig och analytisk Vi ser gärna att du har erfarenhet av projektarbete och projektmetodik samt ha dokumenterad förmåga att leda och driva omfattande projekt.

Det är en fördel om du arbetat i en politiskt styrd organisation, men vi tror även att erfarenhet från en större organisation i den privata sektorn kan fungera väl.

ÖVRIGT
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Kontaktpersoner på detta företaget

Martin Amarelle
+46 40 665 51 53

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöbo kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2022
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Besöksadress

Gamla torget
None

Postadress

Gamla torget
Sjöbo, 27580

Liknande jobb


Business Translator

Business Translator

9 maj 2024

IT Projektledare

8 maj 2024

IT Compliance Specialist

IT Compliance Specialist

7 maj 2024