IT-specialist med inriktning Entra ID och AD

IT-specialist med inriktning Entra ID och AD

Arbetsbeskrivning

Arbetsplats
IT-avdelningen består av nära 50 medarbetare som tillsammans sköter kommunens gemensamma IT-infrastruktur och levererar IT-tjänster till alla verksamheter.

Samtidigt som vi i vardagen levererar, ger support, underhåller och utvecklar våra IT-tjänster så har vi en viktig roll i kommunens verksamhetsutveckling med digitalisering som stöd.

Vi söker nu en IT-specialist som ska arbeta med Entra ID och AD. Tjänsten är placerad inom teamet Identitet och Åtkomst (IAM) hos enheten Förvaltning IT. Enheten ansvarar utöver IAM även för förvaltning och utveckling av produkterna Arbetsplats, Teknisk plattform, Produktivitet och Samarbete samt Integration/ICC.

IT-avdelningen arbetar agilt med IAM som ett av utvecklingsteamen. Identitetslösningen är en hybrid mellan molnet och on-prem. 

Arbetsuppgifter
I uppdraget ingår bland annat att  

- vara delaktig i det dagliga arbetet kring våra identitetsplattformar. I din roll som IT-specialist ingår även förbättringsarbete där du hittar vägar för att utveckla funktioner och processer inom ditt ansvarsområde
- arbeta aktivt med att förstärka säkerheten i vår miljö
- driva utvecklingsarbetet som utförs inom området; arbetet sker tätt med organisationen för att fånga upp behov och krav
- upprätthålla samt kvalitetssäkra dokumentation och ramverk
- styra användandet och säkerställa verksamhetsnyttan
- vara öppen för förändringar och hänga med i den höga utvecklingstakt Microsoft har
- medverka till ett öppet arbetsklimat och ett väl fungerande team; rollen innebär ett tätt samarbete med duktiga kollegor inom olika områden där du kommer att vara IAM:s expertstöd inom främst Entra ID

Några konkreta exempel på arbetsuppgifter

- utveckling av Entra ID inom områdena CA, PIM, IG, användarsynkning och B2B-samarbeten 
- stötta arkitektur- och verksamhetsplanering med designbeslut kring Entra ID
- omvärldsbevaka utvecklingen av Entra ID och AD
- säkerställa support och drift av identitetsplattformen

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant teknikinriktad utbildning eller erfarenhet vi bedömer likvärdig. Vi ser att du har en bred teknisk erfarenhet inom IT-infrastruktur. Du har mycket goda kunskaper inom Entra ID och AD. Du är duktig på att dokumentera och vi ser gärna att du är van att arbeta agilt och i komplexa IT-miljöer där kund, förbättring och effektivisering alltid är i fokus.

Rollen kräver även att du har god kommunikativ förmåga och skicklighet i att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Meriterande är om du därtill har:

- erfarenheter från agilt arbetssätt och verktyg
- certifieringar från Microsoft som är relevanta för uppdraget
- erfarenhet av arbete med hybrida miljöer

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet såsom intresse och förmåga att ta ansvar, både för din egen arbetsinsats och som en del av teamet. Du har god förmåga att prioritera rätt saker och är noggrann i ditt sätt att arbeta. Eftersom du kommer att ha kontakter/samarbete inom och utom verksamheten så ställs höga krav på din samarbetsförmåga. Du är social och tycker om att ha kul på jobbet.

Vi erbjuder
Hos oss får du utföra samhällsviktiga, intressanta samt utvecklande arbetsuppgifter. Vi erbjuder dig trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Men du får också ta del av andra fina
förmåner. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Karlstads kommun på karlstad.se/jobbahososs   

Hos oss får du:

- Vara med och förverkliga vår vision om ”Ett bättre liv i Solstaden”
- Trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar
- Möjlighet till distansarbete. Vi vill göra det enkelt för dig att kombinera arbetsliv och privatliv
- En centralt belägen arbetsplats
- Förmåner
- Flextid

Välkommen med din ansökan!

Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Thore Andersson, Sektionschef IT-avdelningen
0522 - 69 60 86
Tobias Fridolvsson, Arbetsledare IT-avdelningen
0522 - 69 60 85
Ann-Britt Klemensson, Vision
0522-69 80 80

Sammanfattning

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


Systemförvaltare, Personalsystem

Systemförvaltare, Personalsystem

7 november 2023

Systemförvaltare

Systemförvaltare

14 november 2023

Systemförvaltare till ekonomiteamet

Systemförvaltare till ekonomiteamet

14 november 2023