IT-strateg Service Desk och Telefoni

Arbetsbeskrivning

Stockholms Stad
Stadsledningskontoret
IT avdelningen

Stockholms stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Stockholm kommer att växa till en miljonstad till år 2030. Det ställer höga krav på oss som arbetar i Stockholms stad att bli ännu bättre. Därför behöver vi dig som vill utveckla verksamheten för stockholmarna och ett Stockholm i världsklass. Stockholms stad erbjuder spännande och utmanande arbeten med ett öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.

Stockholms stads it-verksamheter omsätter årligen drygt en miljard kronor. En stor del av it-budgeten hanteras decentraliserat inom stadens verksamheter. Vi har en mycket hög outsourcinggrad och över 80% av it-kostnaden består av ersättning till externa leverantörer.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. It-avdelningen vid stadsledningskontoret leds av it-direktören och har 26 medarbetare fördelat över två enheter. Vårt ansvar är att svara för den strategiska ledningen och styrningen av stadens it-verksamhet. Vi ansvarar för strategidokument, riktlinjer och större avtal inom it-området, samt för förvaltning av central it-infrastruktur och vissa gemensamma verksamhetssystem. Vårt arbete är i hög grad beställarorienterat och det är av vikt för oss att uppfattas som tydliga beställare med ett professionellt agerande och med ett tydligt avstamp i stadens vision och verksamhetens behov. Vi strävar efter att ligga i framkant med en it-miljö i världsklass.

Vi erbjuder en arbetsplats där vi ställer höga krav på varandra och där vi strävar efter att nå de mål som satts. Du kommer få en nyckelroll i både vår organisation och i stadens verksamhetsutveckling. I din nya roll kommer du att bidra med att utveckla en av Sveriges viktigaste och största it-miljöer.
1 plats(er).Vi söker en strateg som kan fungera som huvudansvarig för strategisk planering och samordning av stadens olika Service Desks inom it-området, samt för stadens strategiska arbete inom telefoniområdet.

Som objektförvaltare Service Desk ansvarar du för att planera, ställa krav, följa upp och driva förändringar av stadens slutanvändarstöd och driftinformation inom it-området. Arbetet sker på en strategisk nivå, där vi som funktion styr det operativa arbetet genom principer och avtal - i dialog med egna verksamheter, leverantörer och deras ansvariga för det operativa arbetet i de olika supportfunktionerna.

I din roll som telefonistrateg ansvarar du även för planering, utveckling och uppföljning av leveransen av stadens telefonilösningar. I dagsläget består detta i första hand av en större växellösning med cirka 20 000 anknytningar och ett stort antal fristående mobilabonnemang. Staden tar också just nu steg mot unified communications och dialog med verkamheter och förvaltare av övrig it-infrastruktur är en central del av dina uppgifter.

Du ingår i en enhet som arbetar med verksamhetsutveckling och leverantörsstyrning. Enheten leds av biträdande avdelningschef vid it-avdelningen.
Vi tror att du har relevant akademisk examen och ett par års erfarenhet av it-styrning eller it-relaterad verksamhetsutveckling från ditt tidigare arbete. Det är mycket viktigt att du är en drivande person och att du har lätt för att fokusera på helhet och övergripande styrningsfrågor. Du tycker att det är roligt och intressant att lyssna till verksamheters behov och kombinera olika intressen till en långsiktig plan som du sedan arbetar med att implementera. Du uttrycker dig bra på svenska i tal och skrift samt har en god engelska.

Vi är en offentlig organisation som arbetar under en politisk ledning med stadsutveckling och offentlig service. Det är viktigt för oss att du delar vårt samhällsengagemang och har ett intresse för en politiskt styrd verksamhet. Naturligtvis är det också meriterande om du har erfarenhet som ger förståelse för offentlig sektors arbetssätt.
Löneform: Månadslön.
Anställningsform: Tillsvidare.
Krav på arbetslivserfarenhet: Vi är en offentlig organisation som arbetar under en politisk ledning med stadsutveckling och offentlig service. Det är viktigt för oss att du delar vårt samhällsengagemang och har ett intresse för en politiskt styrd verksamhet. Naturligtvis är det också meriterande om du har erfarenhet som ger förståelse för offentlig sektors arbetssätt.
Varaktighet: Tillsvidare.
Arbetstid: Dagtid.
För denna tjänst samarbetar vi med Mercuri Urval. Mercuri kontaktar kandidater löpande och återkommer till dig med en återkoppling på din ansökan.

Stadens policy är att annonsering och kandidatsök/urval enbart görs baserat på befintliga ramavtal, i detta fall Mercuri Urval och ProMedia. Vi undanber oss erbjudanden om ytterligare rekryteringsstöd.

För mer information om tjänsten, tag kontakt med:
Rekryteringsansvarig Mercuri Urval Caroline Kock Vesterberg,08-506 450 21



Tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Sammanfattning

Postadress

Stadsledningskontoret
-, -

Liknande jobb


24 april 2024

23 april 2024

23 april 2024

19 april 2024