IT-tekniker

IT-tekniker

Arbetsbeskrivning

Om Verksamhetsstöd och service
Tjänsten är placerad inom förvaltningen Verksamhetsstöd och service som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Inom förvaltningen finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. Vi bidrar till utveckling av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
Till avdelningen Teknik och Servicegruppen inom LKDATA, söker vi nu en IT-tekniker med inriktning mot ärende- och klienthantering.

I din roll som IT-tekniker hos oss kommer du att arbeta arbete med storskalig drift och leverans av IT-tjänster i en stor och komplex och IT-miljö. Arbetet sker till största delen ute på plats hos våra kunder, så du måste vara bekväm med att köra bil dagligen.

Felanmäld dator som inte kan åtgärdas via fjärrstyrning byts ut så kund har funktion. Hantering av ärenden sker i ärendehanteringssystem. Felsökning av återtagen utrustning och anmälan av utrustning till garantiservice-leverantör, är uppgifter som också kan ingå i uppdraget. 

I arbetet ingår även att arbeta med skrivarhantering. Vilket innebär leverans och utbyte samt enklare felsökning av skrivare på plats hos kund.

I rollen som IT-tekniker kommer du att arbeta i en grupp som har högt engagemang och kamratanda där man tillsammans arbetar för att stötta våra kunder med expertkunskap. Även samarbete med LKDATAS övriga grupper ingår i dina arbetsuppgifter.

Din arbetsplats
LKDATA är en del av förvaltningen Verksamhetsstöd och service inom Linköpings kommun. Här arbetar ca 100 kollegor med att tillhandahålla IT-tjänster till kommunens verksamheter och i förlängningen mot brukare, elever och invånare i Linköping. Vi arbetar processorienterat i enlighet med ITIL Service Management och är certifierade enlig ISO 20 000, vilket ger oss möjlighet att hålla hög kvalitet och effektivitet inom hela vår verksamhet. Vi strävar efter att varje medarbetare ska känna arbetsglädje, ha inflytande, lust och möjlighet att utvecklas, både i arbete och som individ. Hos oss är arbetet offensivt, varierat och utmanande. Vår kultur präglas av att det är högt i tak med ett öppet klimat där du som medarbetare erbjuds stora möjligheter till kompetensutveckling.

Teknik och servicegruppen, som den här tjänsten tillhör, består av IT-tekniker, IT-administratörer och IT-samordnare. Vi är en grupp där man tillsammans har stor teknisk kunskap och lite prestige, vilket innebär att det är enkelt att bolla frågor med andra. Vi jobbar enligt ITIL så samverkan sker över gruppgränser.

Sedan januari 2022 finns vi i nybyggda lokaler i Ebbepark. Arbetstiden är kl. 07.50-17.00 vintertid och kl. 07.50-16.00 sommartid (juni, juli, augusti) och vi tillämpar flextid.

Du som söker
Tjänsten som IT-tekniker kräver att du har minst gymnasial utbildning med IT-inriktning eller annan inriktning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Vidare ser vi att du har flerårig erfarenhet av arbete med storskalig drift, leverans av IT-tjänster samt har dokumentationsvana.

Du skall ha goda kunskaper om att driftsätta arbetsplatser med teknisk utrustning, det vill säga installation av datorer, bildskärmar, dockningsstationer och tillbehörsutrustning på ett fackmannamässigt sätt.

Har du erfarenhet av Service Management enligt ITIL eller motsvarande modell ser vi det som meriterande. Erfarenhet av att arbeta med leverans och felsökning av Chromebooks är också meriterande. Meriterande är om du har arbetat i Onify (administratörsverktyg som interagerar med flera olika system). Kunskap om deployment och konfiguration av datorer är önskvärt men inget krav. Det är även meriterande om du har kunskap om audio/videosystem, MS-AD och MEMCM (SCCM).

Som person är du självgående och serviceinriktad och har förmåga att hjälpa andra samt leverera lösningar. Du är lyhörd för kundens behov och anstränger dig att snabbt lokalisera och åtgärda fel och du har förmåga att kunna ge förslag till proaktiva lösningar för att minimera servicearbete på plats hos kund. Du är en lagspelare och arbetar mot att nå gemensamma mål och ser till verksamhetens bästa i ditt agerande. För tjänsten krävs att du kommunicerar och skriver väl på såväl svenska som engelska, eftersom tjänsten innebär en hel del kontakt med underleverantörer och att ta del av teknisk information och supportärenden. Då du kommer att utföra arbete ute hos kund är B-körkort ett krav.

Välkommen med din ansökan!

Övrig information
Tillträde: Efter överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidare

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 10790

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2023
  • Ansök senast: 24 februari 2023

Liknande jobb


16 maj 2024

IT-Tekniker

16 maj 2024

16 maj 2024

16 maj 2024