It-upphandlare

It-upphandlare

Arbetsbeskrivning

Som anställd på polisens it-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 32 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom it, vilket är till nytta för användarna och medborgarna.

I dagsläget består it-avdelningen av cirka 900 medarbetare som tillsammans sköter inköp, utveckling, drift och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Sektionen It-inköp tillhör it-avdelningens kansli med uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polismyndigheten samt bidra till att polisens övergripande mål uppfylls på ett rättsäkert sätt.

Gruppen it-upphandling inom sektionen it-inköp består idag av åtta personer inklusive gruppchef. Gruppen ansvarar för polisens samtliga offentliga upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar inom it- och telefoniområdet som även inkluderar entreprenader inom området, som ett led i realiseringen av verksamhetens mål

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu ytterligare en upphandlare till vårt starka team. Hos oss på it-inköp får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta inköpsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten. Vi söker dig som vill vara med och driva polisens inköp inom it och telefoni framåt och tillsammans med resterande team arbeta mot att förbättra och utveckla det it-stöd och verktyg som våra poliser behöver för att kunna ge ökad säkerhet för våra medborgare.

I din roll som it-upphandlare ansvarar du för att:
• Ge löpande rådgivning och stötta i inköpsfrågor.
• Leda, planera, genomföra och administrera it-upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från it-ramavtal i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).
• Representera polisen vid samordnade inköp mellan myndigheter.
• Genomföra omvärldsanalyser genom marknadsdialoger, Request for Information (RFI) m.m.
• Delta i behovs- och kravställningsarbetet utifrån ett inköpsperspektiv och genomgöra omvärldsanalyser, ta fram upphandlingsdokument samt upphandlingsstrategier och tidplaner m.m.
• Genomföra förhandlingar med leverantörer kopplade till inköp.
• Följa upp och utvärdera genomförda inköpsuppdrag samt delta vid implementation av avtal.
• Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet samt bidra i inköpsorganisationens utvecklingsarbete.
• Vid behov genomföra myndighetsinterna utbildningar i inköpsfrågor.

KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
•Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, alternativt YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande längre utbildning om minst två (2) år som Polismyndigheten anser relevant för arbetet med upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar.
•Minst tre års dokumenterad erfarenhet av upphandlingsarbete inom privat eller offentlig sektor, alternativt offert-/försäljningsarbete till offentlig sektor.
•Goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift.

Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
•att självständigt genomföra kvalificerade upphandlingar inom it-och telekomområdet,
•att arbeta med metoden kategoristyrning, och/eller
•LOU/LUFS

Personliga egenskaper
För att trivas i och lyckas med arbetet hos oss krävs att du är strukturerad och noggrann i ditt arbete samt har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor. Vi ser vidare att du är någon som gärna tar egna initiativ och är drivande i uppdrag, är resultatinriktad och har en god analytisk förmåga.

Med tanke på din roll och ansvar är det en förutsättning att du har hög integritet, är prestigelös samt delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 10:e juni 2020. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Björn Linder
010-56 34930
gruppchef, Klientgruppen Kalle Halvarsson
010-56 34778
sektionschef Klient och server Johan Hansson
010-56 38939
Gruppchef Niclas Åhlander
010-56 389 37
Sektionschef Rikard Gunzenheimer
010-562 80 63
SEKO Lotta Hyltenfeldt
010-56 379 35
Cecilia Welin
010-5635270
Gruppchef Anton Berglie
010 563 46 81
Gruppchef Margona Åhman
010-56 41 465
Gruppchef Veronica Winterman
010-56 416 37

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, IT-avdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 maj 2020
  • Ansök senast: 10 juni 2020

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024