Jakthandläggare

Arbetsbeskrivning

Södermanlands län – den sköna lustgården med bovänliga miljöer – belägen centralt i Mellansverige. Länsstyrelsen har en mängd vitt skilda arbetsuppgifter – ingen annan statlig myndighet har så stor bredd i verksamheten.
Vi arbetar med samhällsplanering, infrastruktur, näringslivsfrågor, miljön i vid bemärkelse, sociala frågor och svarar också för tillsyn och utfärdar föreskrifter inom en rad olika områden.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innehåller övergripande jaktfrågor såsom handläggning av ansökningar avseende viltskador, älgvårdsfonden, skyddsjakts ärenden, jakt på allmänt vatten, tillståndsfrågor, beslut om jakttider samt föredragande i Viltförvaltningsdelegationen, administration och granskning av förvaltningsplaner och förebyggande arbete för att minska viltskador inom jord- och skogsbruk. Vidare innebär tjänsten handläggning av ansökningar om rovdjursstängsel och ansvar för länets vilthägn samt annan förekommande ärendehandläggning såsom remisser, skrivelser mm. Innehållet i tjänsten kan förändras över tid.

KVALIFIKATIONER
För tjänsten söker vi en biolog eller motsvarande med inriktning inom skog och vilt som har erfarenhet från arbete med jakt- och viltfrågor på myndighetsnivå, gärna på en länsstyrelse. Du ska vara väl förtrogen med svensk jaktlagstiftning och ha vana av att fatta beslut enligt en logisk linje på ett sakligt och rättssäkert sätt. Du måste ha dokumenterade kunskaper i viltekologi och populationsbiologi samt jägarexamen. Det är nödvändigt att du har praktisk erfarenhet från jakt och viltvård för svenska förhållanden samt har god kännedom om viltförekomster i Södermanlands län. Det är meriterande med media utbildning eller erfarenhet från kontakter med media både avseende tidningar och TV.

Som person är Du ansvarstagande, lyhörd och har en god pedagogisk förmåga. Du är utåtriktad och har en positiv attityd samt innehar stor personlig integritet. Arbetet är självständigt och kräver noggrannhet samt god administrativ förmåga. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi kommer att lägga särskild vikt vid personliga egenskaper och värdesätter god samarbetsförmåga och egen drivkraft liksom strategisk förmåga och helhetssyn i arbetet.

Körkort och god datorvana är ett krav. Vi förutsätter att Du har kännedom om kraven för bisysslor och jäv inom offentlig verksamhet samt har gott omdöme vid representation.
Anställningen är en tillsvidareanställning och vi kommer att tillämpa 6 månaders provanställning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Funktionschef Petter Steen
0155-264000
ST Rune van den Brink
0155-264000
SACO Christofer Cromnow
0155-264000
Enhetschef Ulrika Lundberg
155-264000
handläggare Helena Söderlund
0155-264000
ST Britt-Liz Olsson
0155-264000
Funktionschef Ann Jaconelli
0155-264000
Samordnare Ulrike Segerström
0155-264000

Sammanfattning

Postadress

Stora torget 13
Nyköping, 61186

Liknande jobb


Postdoktor NatCap

Postdoktor NatCap

25 april 2024

Postdoktor (2 år) inom pollineringsekologi

19 april 2024

22 april 2024