Jourhemssekreterare/familjehemssekreterare till Placeringsenheten

Arbetsbeskrivning

I januari 2012 bildades Placeringsenheten som fick i uppdrag att arbeta kvalitativt och med hög kontinuitet för familjehemsplacerade barn. Målgruppen är barn och ungdomar 0-20 år som är placerade i familjehem och de familjehem, jourhem och andra uppdragstagare som är kopplade till enheten. Enheten består av 12 familjehemssekreterare, 9 socialsekreterare, 5 kontaktsekreterare, 1 jourhemsansvarig samt 4 gruppchefer.

Socialsekreterarna handlägger enbart barn och ungdomar som är placerade i familjehem, medan kontaktsekreterare och jourhemsansvariga arbetar mot socialsekreterarna på enheterna barn 0-12 år och ungdom 13-20 år, samt Myndigheten för funktionsnedsatta, LSS för både barn och vuxna. I februari 2012 samlokaliserades större delen av Barn och Ungdom till ett gemensamt hus, där även stora delar av öppenvården och socialjouren sitter.

Vi är en dynamisk grupp med gott arbetsklimat. Som medarbetare inom Barn och ungdom erbjuds du utbildning, handledning och stöd. Vi erbjuder friskvård och vi arbetar efter årsarbetstid, vilket ger möjlighet att till viss del styra arbetstiden efter egna önskemål. Vi använder BBIC och dataprogrammet Pro Capita.

ARBETSUPPGIFTER
Gillar du högt tempo och omväxlande arbetsuppgifter?

Som jourhemssekreterare/familjehemssekreterare ansvarar du för att tillhandahålla utredda och godkända jourhem och vara med i placeringsprocessen kring jourhemsplaceringar av barn och ungdomar 0-20 år. Det är tidvis ett akutstyrt arbete med högt tempo och tätt samarbete med olika socialsekreterare från utredningsenheterna. I arbetet ingår att rekrytera, utreda och stötta jourhem. Du arbetar i en jourgrupp tillsammans med ytterligare två jourhemssekreterare/familjehemssekreterare som gemensamt ansvarar för Södertäljes jourhemsverksamhet. En av tjänsterna är särskilt riktad mot kommunens kontrakterade jourhem.

Du arbetar tätt tillsammans med och på uppdrag från socialsekreterarna. Du ansvarar för att skriva avtal och sköta ekonomiska rutiner i ärendena kring ersättning osv. Vi arbetar med LEAN, vilket innebär målstyrt arbete och ständiga förbättringar.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen och körkort är ett krav för tjänsten. Vi önskar att du har flera års erfarenhet av socialt arbete, företrädesvis med barn/ungdomar och utredningsarbete. Det är önskvärt att du har arbetat med familjehemsvård.

För tjänsten gäller att du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det läggs tonvikt på dokumentation.

Du ska vara flexibel, strukturerad och smidig i samarbetet med andra. Du behöver vara nytänkande, flexibel, samt ha god samarbetsförmåga. Det är meriterande om du har handledarutbildning, eller erfarenhet av att hålla i utbildningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Resultatenhetschef Annika Rådström
08-52301817
Gruppchef Lise-Lotte Wigren
08-52301549
Gruppchef Stina Hermansson
08-52306144
Gruppchef Monica Gertsson
08-52303675
Resultatenhetschef Stina Hermansson
08-5230 6144
Gruppchef Monica Gertsson
08-5230 3675
Resultatenhetschef Helene Pettersson
08-52303840

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun, Placeringsenheten Södertälje
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enl. överenskommelse. Tillsättningen beräknas vara klar 2014-06-30.
  • Publicerat: 23 maj 2014

Besöksadress

15189
None

Postadress

Campusgatan 26
Södertälje, 15189

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024