OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Polisens IT-avdelning har cirka 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 35 500 medarbetare. Till vår grupp IT-upphandling inom sektionen IT-inköp söker vi strategiska inköpare som vill vara med och driva polisens inköp inom IT.
Vårt kontor är beläget i centrala Stockholm. Vi erbjuder flexibla arbetsformer utifrån verksamhetens förutsättningar och det finns för närvarande möjlighet att kombinera arbete från vårt kontor och hemmet någon dag i veckan. Vi erbjuder även ett arbete i en miljö som karaktäriseras av gemenskap, engagemang och glädje. Hos oss kommer du tillsammans med trevliga och engagerade kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Vi söker en junior och en erfaren strategisk inköpare! Annons för erfaren strategisk inköpare: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2022/november/strategisk-inkopare-till-it-avdelningen/
Arbetsbeskrivning
De senaste åren har gruppen IT-upphandling upphandlat persondokument (Sveriges nya pass), operatörstjänster för hela landets polisanställda, radioutrustning, betallösning, audio- och video-utrustning samt ett stort antal systemstöd för att nämna några.
Rollen som strategisk inköpare innebär att genomföra upphandlingar inom IT-området, men även förnyade konkurrensutsättningar och olika avrop och inköp, i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).
I din roll som strategisk inköpare kommer du att:
ansvara för att samordna och leda genomförandet av upphandlingar enligt de givna regelverken och myndighetens riktlinjer
ansvara för avrop och förnyade konkurrensutsättningar, från egna avtal, men också från statliga ramavtal
arbeta aktivt, i dialog med beställaren, samt hantera avtalsfrågor och kontakt med leverantörer
aktivt delta i funktionens verksamhetsutveckling som exempelvis kan innebära att ge förslag till relevanta styrdokument, riktlinjer och rutiner för gruppen och myndigheten
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, alternativt YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande utbildning om minst två (2) år som Polismyndigheten anser relevant för arbetet med kvalificerade upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar
aktuell erfarenhet av strategiskt inköpsarbete
kunskap om lagen om offentlig upphandling (LOU)
god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska
god förmåga att formulera dig i tal och skrift på engelska
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
erfarenhet av att ha arbetat som strategisk inköpare i större organisation eller myndighet
erfarenhet av kravarbete, gärna vid inköp av IT-utrustning, teknik och system
Personliga egenskaper
Arbetet ställer krav på att du är strukturerad och noggrann i ditt arbete samt att du har en god analytisk förmåga. Du arbetar mot uppsatta mål och tidplaner, är initiativrik, driven och resultatinriktad. Du trivs med att arbeta i team och har en fallenhet för att skapa relationer och bygga och underhålla ditt nätverk. Vi ser gärna att du är intresserad av ”hantverket” i det som är strategiskt inköp och ständigt vill utvecklas inom området. Vi söker dig som gillar att omvärldsbevaka och gärna håller dig á jour inom branschen.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 1/12-2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A630.388/2022 i mailets ärendemening.
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A630.388/2022 via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se