OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strängnäs kommun utvecklar individen, verksamheten och samhället! Våra 2 000 medarbetare verkar i en dynamisk organisation som gärna prövar nya vägar för att nå sina mål.
Kommunens 33 000 invånare bor i attraktiva tätorter som Strängnäs, Mariefred, Åker och Stallarholmen, eller i mindre orter med landsbygdskaraktär. Till Stockholm tar du dig på mindre än en timme.
Stabsavdelningens ansvarsområde är brett och uppgifterna omväxlande. Avdelningen utgör ett kvalificerat stöd till förtroendevalda och förvaltningen. Tillsammans ansvarar vi för flera kommunövergripande frågor inom ärende- och informationshantering, EU-frågor, juridik och utredning. Avdelningen erbjuder rätt person omväxlande och utmanande arbetsuppgifter med stort eget inflytande och ansvar. Arbetet präglas av nära dialog med professionella kollegor med stora möjligheter att delta i utvecklingen av verksamheten och kommunen.
Sedan 2012 gäller en ny kollektivtrafiklag som ger nya förutsättningar och utmaningar för kollektivtrafikverksamheten. Den nya lagen innebär bland annat att kommersiella trafikföretag får etablera kollektivtrafik var som helst i landet och att regionala kollektivtrafikmyndigheter har bildats för bättre samordning mellan beställare och utförare. Det innebär nya utmaningar för kommunen men även ökade möjligheter att påverka utvecklingen inom verksamheten.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag är att:
• arbeta med strategiska utvecklingsfrågor kopplat till kollektivtrafik och kommunens relation med andra kommuner i länet, landstinget samt den regionala kollektivtrafikmyndigheten
• företräda kommunen i externa sammanhang kopplat till ansvaret för kollektivtrafikfrågor samt stödja kommunens politiska ledning i arbetet med externa politiska organ samt bolag
• bevaka nyheter och politikområdet kommunikation beträffande bland annat lagstiftning, regionala frågor och infrastruktur
• driva arbetet utifrån ett helhetsperspektiv med struktur och planering då verksamheten är händelsestyrd och kräver högt tempo
• sammanställa beslutsunderlag, skriva rapporter samt svara på skrivelser och remisser
• delta och driva olika utredningar inom kollektivtrafikområdet
• utveckla och effektivisera kommunens arbete med kollektivtrafikfrågor, vilket kräver arbete kring ökat samarbete mellan olika funktioner inom kommunen samt samordning av olika typer av kollektivtrafik (allmän kollektivtrafik, skolskjuts, färdtjänst).
• ha ett öppet dialog- och samarbete med framför allt politiker, medborgare och tjänstemän vad gäller kollektivtrafikfrågor och därmed sammanhängande verksamhetsfrågor
• ingå i ett flertalet olika arbetsgrupper och nätverk, inom kommunen och regionalt.
KVALIFIKATIONER
Din kompetensprofil
Utbildning:
Du har avslutad akademisk examen inom juridik eller ekonomi, eller annan likvärdig inriktning.
Erfarenhet:
Det är en fördel om du har vana av att skriva rapporter samt erfarenhet av att arbeta med andra experter inom till exempel analys och statistik för att nyttja deras underlag i ditt eget arbete.
Vi ser det som meriterande om du har några års erfarenhet av att arbeta som utredare eller controller från en större organisation eller företag. Dessutom ser vi det som meriterande om du tidigare arbetat med kollektivtrafiksfrågor.
Förmåga att:
• arbeta resultatinriktat och leverera med hög kvalitet, även under tidspress.
• vara flexibel mellan det operativa och strategiska arbetet
• snabbt sätta dig in i och driva komplexa frågeställningar
• ha en god förståelse för organisationens behov för att kunna utvecklas och nå resultat
• avläsa den politiska viljan samt förstå relationen mellan politik och förvaltning och
omsätta det i praktiska resultat
• samarbeta för att bidra till avdelningens uppdrag och utveckling
• kommunicera på ett tydligt sätt, både muntligt och skriftligt
Vilja och färdighet att:
• skapa och utveckla uthålliga relationer med integritet och stor tillgänglighet
• arbeta analytiskt och strukturerat
• arbeta både i grupp och självständigt
Du har ett stort intresse för politik, offentligt förvaltning och samhällsfrågor. Dessutom har du en god förståelse för kraven på arbetet i en politisk styrd organisation.
Vi kommer att lägga stor vikt på personlig lämplighet.
Tillgänglighet under sommaren:
Oscar Arnell, stabschef. Tillgänglig fr. 2014-08-18
Josefin Winnfors, tf stabschef. Tillgänglig fr. 2014-08-04.
Charlotte Nilsson, kommunsekreterare.
Tillgänglig: 2014-07-21 – 2014-08-01 samt fr. 2014-08-25.
Melissa Ojeda Mayta, personalvetare. Tillgänglig fr. 2014-08-04.
ÖVRIGT
Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster
Kontaktpersoner på detta företaget
Stabschef Oscar Arnell
0152-291 57
Kommunsekreterare Karolina Zander
0152-29252
Vision Barbro Karlsson
0152-29191
Kommunjurist Josefin Winnfors
0152-29161
Kommunsekreterare Charlotte Nilsson
0152-29166
SSR Charlotte Wagner
0152-29638
Stabschef Oscar Arnell
0152-291 57
Kommunjurist Josefin Winnfors
0152-29161
Kommunsekreterare Charlotte Nilsson
0152-29166
Personalvetare Melissa Ojeda Mayta
0152-29364