Jurister

Jurister

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.



ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelsen söker en eller två jurister till Rättsenheten. Detta är en tillfällig förstärkning för höst- och vinterperioden.

På Rättsenheten handläggs ärenden inom ett stort antal rättsområden. Vi prövar bland annat överklaganden av kommunala beslut enligt plan- och bygglagen och miljöbalken, sköter allmänna val samt har tillsyn över stiftelser, bevakningsföretag, överförmyndare och begravningsverksamhet. Vi är en arbetsplats med god ambitionsnivå och fylld av kunniga medarbetare. På enheten arbetar ca 20 personer bland annat jurister, förvaltnings- och administrativa handläggare.
Som jurist kommer du att få arbeta självständigt och handlägga kvalificerade och komplexa förvaltningsärenden. I arbetsuppgifterna kommer även att ingå juridisk rådgivning till andra enheter inom Länsstyrelsen samt att ha kontakter med allmänheten.

Arbetsuppgifterna kan även komma att innefatta andra juridiska områden inom Länsstyrelsens verksamhet.

KVALIFIKATIONER
Krav
Du har juristexamen eller motsvarande utbildning.
Du kan kommunicera på ett tydligt och lättbegripligt sätt i både tal och skrift på svenska.
Du har svenskt medborgarskap då tjänsten kan komma att bli säkerhetsklassad, vilket också innebär att en registerkontroll kommer utföras.
Du har B-körkort.

Meriterande
Att du har erfarenhet av arbete med stiftelser eller liknande associationsformer.
Att du har erfarenhet av överförmyndarfrågor.
Att du har erfarenhet av andra rättsområden inom ramen för länsstyrelsens verksamhet.
Att du har erfarenhet från juridiskt arbete som jurist på statlig myndighet.
Att du har erfarenhet av praktisk tillämpning av förvaltningsjuridik.

Personliga egenskaper
Du är trygg i din yrkesroll och kan se arbetsuppgifterna ur olika perspektiv, anpassat till situationen.
Du har lätt för att samarbeta, har gott omdöme och en god problemlösande analysförmåga.
Du är noggrann, effektiv och kan självständigt prioritera och ansvara för ditt arbete.

Vi kommer vid rekryteringen att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och referenser.

ÖVRIGT
Intervjuer kommer ske under vecka 30.

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen.
Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

funktionssamordnare Per Johansson
010-225 03 41
platsansvarig Idrekontoret John Halvarsson
010-225 03 35
Lotta Larson, Kommunikationschef
010-225 02 04
Länsantikvarie Fredrik Sandberg
010-225 04 60
Funktionssamordnare Ann-Louise Haglund
010-22 50 284
enhetschef Per-Erik Sandberg
010-225 03 02
Funktionssamordnare Veronica Moraeus
010-22 50 481
funktionssamordnare Anna Myrtin
010-225 02 88
enhetschef Lars-Håkan Jönsson
010-22 50 443
Kajsa Sjösvärd
010-22 50 461

Sammanfattning

Besöksadress

Åsgatan 38 79184 FALUN
None

Postadress

Åsgatan 38
FALUN, 79184

Liknande jobb


Jurister till Polismyndigheten med placering i Göteborg

Jurister till Polismyndigheten med placering i Göteborg

15 april 2024

Stadsjurist till Nacka kommun!

Stadsjurist till Nacka kommun!

18 mars 2024

Jurist

Jurist

27 februari 2024

Stadsjurist

Stadsjurist

26 februari 2024