Jurister till utbetalningsfunktionen

Arbetsbeskrivning

Jordbruksverket är regeringens expertmyndighet på det jordbrukspolitiska området. Vårt uppdrag är att inom jordbruk, fiskeri och landsbygdsutveckling arbeta för en hållbar utveckling, ett gott djurskydd, ett dynamiskt och konkurrenskraftigt näringsliv i hela landet och en livsmedelsproduktion till nytta för konsumenterna. Vi administrerar EU-stöd för jordbruket, landsbygden och fiskeområdet.

Vi är 1 200 anställda och huvudkontoret ligger i Jönköping.

Utbetalningsfunktionen är en av fyra divisioner på Jordbruksverket. Divisionen ansvarar för att Sverige hanterar EU-stöden till jordbruket och landsbygden enligt EU:s regelverk. Vi betalar varje år ut cirka 12,5 miljarder kronor. Divisionen har också ett övergripande ansvar för att göra allmänhetens kontakt med Jordbruksverket så enkel som möjligt. Utbetalningsfunktionen består av tre avdelningar med sammanlagt tretton enheter och det arbetar ungefär 200 personer på divisionen.

Vi rekryterar numera till divisionen och beroende på kompetensbehov eller prioriteringar, kan arbete på en annan enhet inom divisionen bli aktuell. Detta är positivt för dig då det breddar din kompetens.

Till denna rekrytering söker vi:
• 1 verksjurist till stödsamordningsenheten
• 1 regelhandläggare till stödkommunikationsenheten

På stödsamordningsenheten arbetar 10 personer. Enhetens uppgift är att övergripande samordna verksamheten inom hela utbetalningsfunktionen. Exempel på uppgifter är informationssäkerhet, ekonomisk planering och uppföljning, samordna olika rapporteringar till EU och delta i kommittéarbete. Vi samordnar också revisioner, lämnar prognoser på framtida stödutbetalningar och kvalitetssäkrar verksamheten ur ett juridiskt perspektiv.

På stödkommunikationsenheten arbetar 13 personer. Enhetens uppgifter är att förvalta, utveckla och förenkla reglerna för stöden. Andra uppgifter är att förse den övriga verksamheten med expertkunskap om reglerna och att delta i EU:s kommittéarbete. Enheten arbetar även med att informera om EU-stöden till jordbruket och landsbygden.

EU håller just nu på med en reform av jordbrukspolitiken. Det pågår därför ett stort förändringsarbete på Jordbruksverket. Du kommer att arbeta i en organisation som arbetar med ständig utveckling och förbättring.


ARBETSUPPGIFTER
Till stödsamordningsenheten söker vi en medarbetare med huvuduppgift att:
• delta i arbetet med föreskrifter och andra styrande dokument, till exempel Handläggarstödet, instruktioner och rutinbeskrivningar
• medverka i utvecklingsprojekt
• löpande juridisk service till avdelningarna på utbetalningsfunktionen.

Till stödkommunikationsenheten söker vi en medarbetare med huvuduppgift att:
* förvalta och utveckla regler och föreskrifter
* ta fram underlag till näringsdepartementet och andra enheter på utbetalningsfunktionen
* överföra regelkunskap till övriga verksamheten
* medverka i utvecklingsprojekt.

Båda anställningarna innebär många kontakter både internt och externt.


KVALIFIKATIONER
För båda anställningarna gäller att du har juridisk högskoleutbildning och några års erfarenhet av juridiskt arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av juridiskt arbete på myndighet.

På stödkommunikationsenheten kan ett alternativ vara erfarenhet av juridiskt arbete från en större organisation. För denna tjänst är det också viktigt att du har förståelse för de krav som EU ställer och det är därför önskvärt med erfarenhet av EU-arbete. Att du pratar och skriver obehindrat på engelska är också en självklarhet.

För tjänsten på stödkommunikationsenheten gäller att du är bra på att förstå komplexa regelverk och göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du är en god kommunikatör och samverkar bra med andra människor. Att vara kvalitetsmedveten är självklart för dig, du har gott omdöme och fattar kloka beslut utifrån gällande regelverk.

På stödsamordningsenheten är ett gott omdöme och god analysförmåga avgörande för att framgångsrikt arbete. Du är noggrann och kommunicerar på ett tydligt sätt. Dessutom är du serviceinriktad och är självständig i ditt tänkande utifrån gällande regelverk.

För båda anställningarna gäller att du är nytänkande och deltar aktivt i att utveckla vår verksamhet.

Personliga förmågor väger tungt i den här rekryteringen.


ÖVRIGT
Anställningarna är placerade i Jönköping.

Vi eftersträvar mångfald bland våra anställda.

Vi använder e-rekrytering via offentliga jobb för att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringen. När du fyllt i dina uppgifter söker du enkelt andra jobb utan att fylla i uppgifterna igen.

Fyll i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Bilagor kan inte skickas med via offentliga jobb. Det blir aktuellt först i ett senare skede av rekryteringen. Tack för att du söker arbetet genom offentliga jobb!

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Richter enhetschef
036-15 63 08
SACO Kirsi Heinonen
036-15 63 02
ST Helen Möller
036-15 62 61
SEKO Mikael Johansson
031-42 95 82
Enhetschef Christina Larsson
036 - 155271
SEKO Mikael Johansson
031-429582
Sofia Palm Enhetschef
072-241 85 22
Saco Hossein Salimi Brujeni
036-15 59 82
ST inom Jordbruksverket Helen Möller
036-15 62 61
Enhetschef Peter Krause
036-15 52 85

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jordbruksverket, Utbetalningsfunktionen
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
  • Publicerat: 23 februari 2015

Besöksadress

55182
None

Postadress

Vallgatan 6
Jönköping, 55182

Liknande jobb


22 april 2024

Verksjurist

Verksjurist

19 april 2024