Jurist/handläggare till energienheten

Arbetsbeskrivning

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess uppgift att styra riket och förverkliga sin politik. Medarbetarna i Regeringskansliet bistår regeringen med att utreda olika frågor, styra myndigheterna och ta fram underlag till beslut. Myndigheten består av Statsrådsberedningen, de elva departementen och Förvaltningsavdelningen. Regeringskansliet har cirka 4600 anställda, varav knappt 600 arbetar utomlands. Cirka 200 personer är politiskt tillsatta. Regeringskansliet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.

Regeringens mål är att fler ska få arbete och att fler ska kunna bidra till välfärden. Näringsdepartementet stödjer regeringen i arbetet att främja utvecklingen av företag och regioner och ansvarar för att det finns goda och säkra kommunikationer och för att trygga tillgången på energi på konkurrenskraftiga villkor. Inom departementet bereds frågor som rör entreprenörskap, konkurrenskraft, regional tillväxt, EU:s strukturfonder, turism, transporter och infrastruktur, informationsteknik, behovsmotiverad forskning, basnäringar samt mineral- och energipolitik.

Energienheten ansvarar för frågor inom det energipolitiska området. El- och gasmarknadsfrågor, förnybar energi och energieffektivisering utgör viktiga delar, liksom frågor om forskning och utveckling, beredskap, myndighetsstyrning med mera. Enheten består av ca 25 medarbetare.

Arbetsuppgifterna innebär att ansvara för att ta fram förslag till regeringsbeslut i tillståndsärenden och överklagandeärenden främst enligt ellagen, men även enligt annan lagstiftning t.ex. lagen om vissa torvfyndigheter. Vidare innebär arbetet att föredra förslag till beslut för ansvarig statssekreterare och minister. Arbetets karaktär ställer krav på samarbete med övriga Regeringskansliet och att till stor del självständigt driva ärenden för att nå resultat. Arbetet sker tidvis under tidspress.

Anställningen är tidsbegränsad under cirka 12 månader med tillträde i september 2013.

Vi söker dig som har en juristexamen eller har förvärvat efterfrågade kunskaper och erfarenheter på annat sätt. Du har tidigare arbetat med handläggning av förvaltningsärenden inom offentlig verksamhet och erfarenhet från arbete med tillståndsärenden enligt relevant lagstiftning, främst ellagen och miljöbalken. Arbetets karaktär innebär att du har förmåga att snabbt sätta dig in i nya frågeställningar och är van att självständigt prioritera i ditt arbete. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga och ett intresse för att förmedla din kunskap till andra. Vidare präglas ditt arbete av resultat och av en mycket god förmåga av att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Erfarenhet från domstol eller annan statlig myndighet är meriterande. Du har intresse för att arbeta i en politisk styrd organisation och förståelse för rollen som opolitisk tjänsteman. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Du ansöker genom att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg. Klicka på knappen "Ansök" nedan. Fyll i formuläret, bifoga CV och personligt brev. Sista dag för att registrera ansökan är den 18 augusti 2013. Observera att kommunikationen under rekryteringen till stor del kan komma att ske via e-post.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 23 juli 2013

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024