Kansliåklagare hos avdelningscheferna

Kansliåklagare hos avdelningscheferna

Arbetsbeskrivning

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Ekobrottsmyndighetens tre avdelningschefer har under generaldirektören ansvar för den övergripande styrningen och ledningen av kammarverksamheten vid avdelning Stockholm, Sydväst och Nordöst. De har också det övergripande ansvaret för att effektivitet, enhetlighet och rättssäkerhet iakttas samt att utveckling sker inom verksamheten vid de elva ekobrottskamrarna.

Avdelningscheferna ingår i myndighetens ledningsgrupp. Respektive avdelningschef har utpekat nationellt ansvar för flera sakområden, vilket innefattar bland annat att tillse att det finns ändamålsenliga styrdokument. Ansvar för styrning och samordning av myndighetens internationella kontakter och verksamhet tillfaller en avdelningschef.

Många frågor som avdelningscheferna hanterar berör andra kanslier och enheter vid myndighetens huvudkontor och därför är det viktigt med ett nära samarbete med dessa. Samverkan på strategisk nivå med andra myndigheter förekommer ofta.

Till stöd för avdelningscheferna finns avdelningschefernas kansli, vid vilket flera medarbetare med olika bakgrund och roller tjänstgör. Kansliets huvudort är Stockholm och ett arbete inom kansliet förutsätter dels medverkan genom personlig inställelse på möten i Stockholm, dels medverkan på möten där inställelse sker per videolänk.

Ekobrottsmyndigheten söker nu en kammaråklagare vars uppdrag är att stödja avdelningscheferna i olika frågor.

Exempel på arbetsuppgifter som kan komma att ingå i uppdraget är följande.

Planera, bereda och delta i avdelningschefernas olika möten och kammarbesök, föredra frågor och lämna förslag till beslut, föra minnesanteckningar samt utföra uppgifter med anledning av mötena.
Samla in, sammanställa, granska, analysera och följa upp uppgifter om myndighetens utrednings- och lagföringsverksamhet, för att stödja avdelningscheferna med underlag avseende verksamhetsfrågor och verksamhetsresultat.
Identifiera utvecklingsbehov inom kammarverksamheten och ta fram strategier för att möta dessa, aktivt delta i dialogen med avdelningscheferna och inom kansliet samt bereda och lämna förslag till beslut avseende rutiner och andra styrdokument.
Bevaka avdelningschefernas funktionsbrevlåda, besvara inkommande frågor samt bereda och föredra de frågor som ska underställas avdelningschef/erna.
Samverka med ekobrottskansliet, brottsförebyggande kansliet och överåklagarens kansli samt enheterna vid huvudkontoret för att bidra till dessa med erfarenheter och kunskap utifrån ett åklagarperspektiv.
Medverka i myndighetens samverkan med andra myndigheter.
Leda kanslimöten med samtliga medarbetare.
 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har

Minst några års erfarenhet som kammaråklagare
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Meriterande

Erfarenhet av arbete som kammaråklagare vid Ekobrottsmyndigheten
Erfarenhet från arbete med projektledning, planering, analys, ledning och styrning
Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter
 

Egenskaper

Du är en stabil person med god samarbetsförmåga och ett gott omdöme. Du har god kommunikativ förmåga och är en god lyssnare. Du har en god analytisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i rättsliga frågor och frågor relaterade till åklagarverksamhet. Du är drivande och har ett intresse för förändrings- och utvecklingsfrågor. Du har en god social förmåga och en mycket god arbetsförmåga.

Du kan bidra med olika typer av administrativt stöd till avdelningscheferna och har intresse för verksamhetsstyrning och uppföljning samt för ledarskapsfrågor. Arbetet ställer tidvis höga krav på planering, prioritering och arbetsförmåga så du bör vara strukturerad och ha en god arbetskapacitet. För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens chefs- och medarbetarpolicy, EBM-modellen.

När vi anställer lägger vi mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

Anställningen är en visstidsanställning på två år med placering på huvudkontoret i Stockholm eller på annan av myndighetens verksamhetsorter. 

Tillträde efter överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske. Resande kommer ingå i uppdraget.

Uppdragstillägg tillkommer.

Kontakt

Information om anställningen lämnas av rekryterande chef, avdelningschefen Gina Kezovska, tfn 010 – 562 95 38.

Facklig företrädare för Saco-S John Keränen tfn 010-562 92 23 för ST Karin Hallström Norberg tfn 010 – 562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask tfn 010 – 563 87 10.

 

Välkommen med din ansökan via ”skicka din ansökan” senast 10 januari 2023.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekobrottsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2022
  • Ansök senast: 10 januari 2023

Liknande jobb


Seniora åklagare

Seniora åklagare

2 april 2024

Åklagaraspiranter

Åklagaraspiranter

26 mars 2024

Extra åklagare

Extra åklagare

26 mars 2024

Åklagaraspirant

Åklagaraspirant

20 mars 2024