Kansliansvarig/handläggare - ansvara för verksamhetsstöd

Arbetsbeskrivning

Utrikesadministratörsprogrammet, Utrikesdepartementet

Har du ett genuint intresse för verksamhetsstöd och vill bidra till att utveckla detta inom Utrikesdepartementet (UD) och vid Sveriges utlandsmyndigheter? Är du intresserad av olika kulturer och nya miljöer? För dig som är svensk medborgare, har akademisk utbildning och har relevant arbetslivserfarenhet finns nu möjlighet att söka till utrikesadministratörsprogrammet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Vi söker dig som vill ansvara för olika typer av verksamhetsstöd, såsom ekonomi, verksamhetsplanering, personalfrågor och it. På en utlandsmyndighet jobbar du som kansliansvarig inom den administrativa och författningsreglerade verksamheten direkt under chefen för myndigheten. Du har även en arbetsledande roll för lokalt anställda.

Arbetsuppgifterna kan bland annat omfatta följande:

- verksamhetsplanering och ekonomisk styrning inklusive redovisning, budget och intern kontroll, - personalfrågor och arbetsledning, - fastighets- och säkerhetsfrågor, - konsulära frågor inklusive hjälp till svenskar utomlands, - migrationsfrågor, - hantering av kommunikations- och it-relaterade frågor, - arkiv, - informations- och kulturfrågor, Sverigefrämjande.

När du tjänstgör i Stockholm placeras du som handläggare, företrädesvis på någon av UD:s verksamhetsstödjande enheter.

Din bakgrund Du har akademisk utbildning och minst fem års arbetslivserfarenhet från förvaltning, ekonomi, personalfrågor, juridik eller annat område som bedöms relevant. Det är viktigt att du kan formulera dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Det är önskvärt att du har goda kunskaper i ytterligare ett världsspråk som franska, ryska, spanska eller tyska liksom erfarenhet av redovisning och personalledning samt god it-kompetens inklusive goda kunskaper i Officepaketet. Det är en fördel om du redan har levt och arbetat utomlands, gärna i en krävande miljö.

Dina egenskaper Du har ett stort intresse för administration, organisation, ekonomi/redovisning och verksamhetsstyrning. För att trivas i rollen är du driven, strukturerad och har mycket god organisatorisk och logistisk förmåga. Du är van att arbeta självständigt och att ta egna initiativ. Som arbetsledare behöver du kunna bygga ett lag och ha god samarbetsförmåga. Som medarbetare i utrikesförvaltningen måste du kunna finna lösningar på problem och snabbt anpassa dig till nya situationer.

Övrigt Anställningen är tidsbegränsad med möjlighet till tillsvidareanställning. Anställningen inleds med ett utbildningsprogram om ca 6 månader, med start i mars 2018 och avslut i augusti. Programmet innehåller en introduktion till, samt praktik inom, UD:s olika verksamhetsområden såsom ekonomi och administration, migration och konsulära och civilrättsliga frågor. Utlandsstationeringen påbörjas i slutet av augusti/början av september 2018. För att påbörja utbildningen krävs B-körkort. För information om rekryteringsprocessen se sidan Utrikesadministratörsprogrammet på regeringen.se.

Samtliga antagna har skyldighet att tjänstgöra i utrikesrepresentationen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad? Kontakta personalplanerare Ulrika Ryberg, tel 08-405 10 00, om du har frågor kring innehåll, villkor och lön. Du kan även kontakta UD:s fackliga representanter, UPF (Saco/SRAT) ud-upf@gov.se, respektive ST-UD ud.st-ud@gov.se, vilka nås via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 september 2017.  Vi förutsätter att du använder mallarna nedan för personligt brev och för cv. Formulären ska fyllas i på svenska och bifogas ansökan.

Mall för cv Mall för personligt brev

I cv:n gör du en ärlig självskattning av dina språkkunskaper enligt EU:s skala, se länk.

Du kan ansöka fram till kl. 24, därefter är ansökningsmöjligheten stängd. I ansökningsformuläret finns ett antal frågor som du behöver besvara innan du kan registrera din ansökan. Börja därför i god tid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 15 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 augusti 2017

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


16 april 2024

16 april 2024