Kanslichef

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtiden?
Skurups kommun är en offensiv kommun som med kreativa och utvecklande krafter verkar för att skapa en kommun i tiden och för framtiden. Med dess geografiska läge och goda infrastruktur, samt med en skola med hög effektivitet och goda studieresultat, en vård och omsorg i världsklass samt övrig kommunal service med stor inlevelse och hög leverans.
Arbetsgivaren verkar för en dynamisk arbetsplats där kreativitet, handlingskraft och professionellt förhållningssätt råder. Utveckling ses som en självklarhet.

Som kanslichef är du organisatoriskt direkt underställd kommundirektören och ansvarar för alla inom kansliet förekommande frågeställningar. Kanslienheten är organiserad inom kommunövergripande staben. Som kanslichef kommer du att ingå i ledningsgruppen och verka för vidareutveckling av vår fantastiska kommun.

Kanslienhetens uppdrag är att säkerställa en god kvalitet på de underlag som ligger till grund för politiska beslut. Kanslienheten består av kansliadministration, juridik, kommunarkiv och kontorsvaktmästare. Kanslienhetens uppgift är bland annat att bereda ärenden och vara sekretariat till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

ARBETSUPPGIFTER
Personalansvar för enhetens medarbetare.
Leder arbetet på kansliet och levererar intern och extern service.
Sekreterarskap i kommunstyrelsen samt kommunfullmäktige.
Rådgivande i juridiska frågor samt även handlägga juridiska ärenden/frågeställningar.

Kanslienhetens ansvarsområden utgörs av:
• Ärendeberedning, sammanträdesstöd, expediering av protokoll och diarieföring.
• Internt stöd i organisationen avseende administrativa frågor.
• Utveckla och kvalitetssäkra kommunens ärende- och dokumenthantering.
• Ansvar för genomförande av allmänna val.
• Vårda, förvara och tillgängliggöra handlingar i kommunarkivet.
• Juridiska ärenden.

Som kanslichef har du ansvaret för att leda, samordna och utveckla kansliets verksamhet samt stödet till den politiska ledningen. Du rapporterar till kommundirektören och har personalansvar för din enhet.
Du har lätt att föra dialog med politik och förvaltningar samt kan förmedla vikten av en väl fungerande administration. Utveckling är en viktig del och du behöver vara en nyfiken, handlingskraftig och resultatorienterad person. Du är bra på att analysera, prioritera, planera, organisera och följa upp.
Som ledare har du personlig mognad, är tydlig, har ett engagemang och förmåga att inspirera och coacha dina medarbetare.

KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning, företrädesvis inom statskunskap/juridik, eller annan utbildning inom området och kunskap om lagar som styr offentlig förvaltning. Du bör ha tidigare chefserfarenhet och erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat.

Den vi söker är en person som stimuleras av att hitta lösningar, tänka nytt och har ett strategiskt tänkande. Du kan strukturera komplicerade frågor samt kommunicera lösningar på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du samverkar och arbetar tillsammans med andra för kommunens bästa.
Förhållningssättet ska präglas av tillgänglighet, dialog och professionalism.
Vi arbetar företrädesvis i olika teamsammansättningar, vilket förutsätter att du har lätt för att samarbeta, är kreativ, noggrann samt positiv med hög servicekänsla. Helg och kvällsarbete förekommer. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Rekrytering sker löpande.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Ann-Marie Sjöberg
0411-536410
Arbetsterapeut Jane Bengtsson-Küng

Magdalena Hellström, Enhetschef informaton och n
0411-536400
Marcus Willman, Kommundirektör
0411-536122
Ekonomichef Birgitta Persson
0411-536014
Dao Davidsson Personalchef
0411-536020
Malin Olofsson Integrationsstrateg
0411-53 64 38

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skurups kommun, Kommunövergripande stab
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-11-01, eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 2 augusti 2016

Besöksadress

St Torgg. 4 Skurup
None

Postadress

Stora Torggatan 4
Skurup, 27480

Liknande jobb


Kanslichef

Kanslichef

15 februari 2024

Kanslichef

3 oktober 2023

Kanslichef

Kanslichef

15 juni 2023

Chef för kansli- och kommunutvecklingsenheten

Chef för kansli- och kommunutvecklingsenheten

12 april 2023