Kanslichef / kommunjurist till Katrineholms kommun

Arbetsbeskrivning

Kanslichef / kommunjurist

I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som vill växa och utvecklas. Vill du vara med? Läs mer på www.katrineholm.se.

Kanslienhetens uppdrag är att säkerställa en god kvalitet på de underlag som ligger till grund för politiska beslut. Kanslienheten består av kansliadministration, juridik, kommunarkiv och säkerhetsfrågor. Kanslienhetens uppgift är bland annat att vara ett professionellt stöd i ärendehantering, bereda ärenden och vara sekretariat till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

Kanslienhetens ansvarsområden utgörs av:

- Ärendeberedning, sammanträdesstöd, expediering av protokoll och diarieföring
- Internt stöd i organisationen avseende administrativa frågor
- Utveckla och kvalitetssäkra kommunens ärende- och dokumenthantering
- Ansvar för genomförande av allmänna val
- Vårda, förvara och tillgängliggöra handlingar i kommunarkivet
- Juridiska ärenden
- Säkerhetsfrågor
- Lokalresursplanering
- Integrations- och jämställdhetsfrågor

Som kanslichef har du ansvaret för att leda, samordna och utveckla kansliets verksamhet för att skapa bästa möjliga stöd till den politiska ledningen och förvaltningscheferna. Du rapporterar till kommunchefen, ingår i ledningsgruppen och har personal- och budgetansvar för din enhet. En viktig del av ditt uppdrag är att även verka som kommunens jurist, och stödja kommunledningen i juridiska ärenden.

Vi söker dig som är en utvecklingsinriktad och resultatorienterad ledare och som trivs i en roll där du har många olika kontaktytor och samverkan med såväl politik som förvaltningar. Utveckling är en viktig del av ditt uppdrag, samtidigt som du behöver vara bra på att planera, organisera och följa upp din verksamhet.
Du har goda ledaregenskaper och erfarenhet av chefskap. Framåtanda, engagemang och förmåga att inspirera och coacha dina medarbetare är nyckelord. Som person är du samarbetsinriktad, kreativ, noggrann samt positiv med hög servicekänsla. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som kanslichef behöver du ha erfarenhet av kommunal verksamhet, gärna frånliknande befattningar samt god kunskap om hur en politiskt styrd organisation fungerar. Vi ser att du har en akademisk utbildning, företrädesvis inom statskunskap/juridik, eller annan utbildning inom området och kunskap om lagar som styr offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av chefskap samt av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat.

Katrineholms kommun verkar för att vara en dynamisk arbetsplats där kreativitet, handlingskraft och professionellt förhållningssätt råder. Hos oss är utveckling en självklarhet!

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Högsberg
0706-181158
Jan Schröder
0706-181161
Conny Besterman
0706-181162
Rikard Arenius
0706-181160
Mikael Jacobsson
0725-13 06 90
Emelie Törnvall
013-244980
Emelie Törnvall
070-618 11 58
Lena Eklöf
013-244980

Sammanfattning

Besöksadress

Kungsgatan 41 58218 Linköping
None

Postadress

Kungsgatan 41
Linköping, 58218

Liknande jobb


Kanslichef

Kanslichef

15 februari 2024

Kanslichef

3 oktober 2023

Kanslichef

Kanslichef

15 juni 2023

Chef för kansli- och kommunutvecklingsenheten

Chef för kansli- och kommunutvecklingsenheten

12 april 2023