Kanslichef - Kommunledningskontoret

Arbetsbeskrivning


Varbergs kommun är inne i ett expansivt skede med en stadig befolkningstillväxt och ett aktivt näringsliv. Kommunen har nära 60 000 invånare och utsågs 2010 till ”Årets tillväxtkommun”. Kommunen är välskött och har en god ekonomi och ett gott arbetsklimat.

Vi söker en kanslichef till Kommunledningskontoret som vill vara med och driva utvecklingen av Varbergs kommun mot visionen ”Varberg – västkustens kreativa mittpunkt” samt utifrån verksamhetsidén ”Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar” och med förhållningssätten hållbarhet och delaktighet. Detta ställer krav på en dynamisk organisation med en hög servicenivå och positivt bemötande av hög kvalitet gentemot både näringsliv, medborgare och besökare.

Kommunledningskontoret ingår i Kommunstyrelsens förvaltning och har till uppdrag att stödja Kommunstyrelsen i sitt kommunövergripande uppdrag.

Kommunledningskontorets uppdrag kan sammanfattas i uppgifterna
– ledning och samordning av utvecklingsarbetet
– ge råd och stöd
– administrera och ge service
– kontrollera och följa upp kommunens verksamhet och ekonomi

Kommunkansliet är en viktig del av kommunledningskontoret som för övrigt består av ett planerings- och utvecklingskontor, ekonomikontor och personalkontor. Kanslichefen är direkt underställd kommundirektören och ingår i förvaltningens ledningsgrupp.


ARBETSUPPGIFTER
Som kanslichef arbetar du på uppdrag av kommundirektören och i nära samarbete med den politiska organisationen framför allt kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Kanslichefen ansvarar för ledning, planering, samordning och utveckling av kommunkansliets verksamhet. Kanslichefen tar aktiv del i handläggning av ärenden, sekreterarskap och egna utvecklingsuppdrag.
Kansliet är uppdelad i en nämndadministrativfunktion och en kommunikationsfunktion och har idag sammanlagt 12 personer anställda.


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som kanslichef krävs erfarenhet av verksamhetsområdet och god kunskap om hur en politiskt styrd organisation fungerar. Du ska ha relevant högskoleutbildning gärna med juridisk inriktning. Erfarenhet av ledarskap och att leda en organisation i utveckling och förändring, god ekonomisk kunskap är också viktigt för uppdraget.
Kompetenser för att nå målen i uppdraget är förmågan att
- Leda och följa upp
- Planera och organisera
- Skapa goda relationer internt och externt
- Kommunicera och informera

Bland personliga egenskaper lägger vi vikt vid att du är
- Utvecklingsorienterad
- Strategisk och analytisk
- Kommunikativ och en god kommunikatör både muntligt och skriftligt
- Lyhörd
- Handlingskraftig med både ett prestigelöst och öppet förhållningssätt

Du har helhetssyn och en god omvärldsorientering samt goda ledaregenskaper, där du kan vara både drivande och trygg som ledare och samtidigt entusiasmera medarbetarna.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kanslichef Linda Svensson
0340-881 14
VISION
0340-887 26
DIK Marianne Castellano
0340-69 78 60
kommundirektör Annbritt Ulfgren
0340-881 02
Kommundirektör i Varbergs kommun Annbritt Ulfgren
0340-881 02
Personalsekreterare Ulla Reideman
0340-882 11
Vision Jeanette Larsson
0340-882 89
Ledarna Suzanne Persson
0340-69 71 82
SSR Inger Fritzson
0340-884 41
Kanslichef Henrik Lundahl
072-968 81 14

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Varbergs kommun, Kommunledningskontoret Varberg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Beroende på kompetens och erfarenhet. Ersättning för övertid och färdtid ingår i lönen. Pensionsvilkor enligt kollektivavtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, våren 2014.
  • Publicerat: 29 januari 2014

Besöksadress

43280 Varberg
None

Postadress

None
Varberg, 43280

Liknande jobb


Kanslichef

Kanslichef

15 februari 2024

Kanslichef

3 oktober 2023

Kanslichef

Kanslichef

15 juni 2023

Chef för kansli- och kommunutvecklingsenheten

Chef för kansli- och kommunutvecklingsenheten

12 april 2023