Kanslichef till område Betalningar Finansinspektionen

Kanslichef till område Betalningar Finansinspektionen

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en bred och varierad roll som kanslichef på Finansinspektionens (FI:s) nyinrättade område Betalningar? Området ansvarar för tillsynen av clearingorganisationer för betalningar, betaltjänstföretag, betalningsrisker och krypto, it-risker, säkerhetsskydd, penningtvätt och terroristfinansiering samt samordningen av uppbyggnaden av det civila försvaret för den finansiella sektorn.

Om jobbet

Som kanslichef leder och bygger du tillsammans med områdeschef och avdelningschefer upp det nya området Betalningar som består av avdelningarna Betaltillsyn, Penningtvättstillsyn, It- och säkerhetstillsyn samt Betalrätt. Inom området finns också FI:s innovationscenter.

Som kanslichef har du personalansvar för medarbetarna i kansliet och arbetar och samordnar frågor som rör hela området. I din roll fokuserar du på planering, uppföljning och utveckling av verksamheten. I rollen hanterar du frågor kopplade till analyser, policyer, strategier, verksamhetsstyrning och verksamhetsutveckling. Du har ett brett ansvar och du ansvarar för flera centrala processer inom området. Du är med och påverkar, driver och kommunicerar områdets ställningstaganden, både internt och externt genom att bland annat delta i interna myndighetsövergripande projekt och i områdets olika tillsyns- och ärendekommittéer. Du kan också komma att företräda området och verksamhetsområdeschefen i externa sammanhang och vid behov agera ställföreträdande verksamhetsområdeschef.

I rollen har du även ansvar för FI:s innovationscenter. Innovationscentret ansvarar för myndighetens analys av innovationer och den digitala utvecklingen på den finansiella marknaden. Centret är även ansvarigt för FI:s övergripande arbete kring olika innovationer som blockkedjeteknik, decentraliserad finans (DeFi), öppna finansiella tjänster (Open Finance) och hur artificiell intelligens (AI) används på den svenska marknaden. Rollen innebär att du både internt och externt representerar myndigheten i innovationsfrågor.

Som kanslichef rapporterar du till och arbetar nära verksamhetsområdeschefen samt ingår i områdets ledningsgrupp och får därmed stora möjligheter att påverka verksamhetens utveckling. Som kanslichef har du även ett särskilt ansvar för att planera och organisera ledningsgruppens och områdets möten.

Vi erbjuder dig ledarskapsutbildning för att ge dig förutsättningar att lyckas i ditt ledarskap och förutsätter att du har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och av att utvecklas i din roll som ledare.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har relevant akademisk examen
• har relevant erfarenhet av att leda och driva arbete inom en myndighet och/eller finansbranschen
• har en gedigen erfarenhet som chef med vana av att leda andra
• har kunskap om finansmarknadens övergripande funktioner samt kännedom och förståelse för finansiell reglering, gärna inom ett eller flera av de finansiella regelverk som tillämpas inom verksamhetsområdet.
• har en god förmåga att tala inför andra
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                  


• har goda kunskaper om en eller flera av de frågor som ligger inom områdets ansvar
• har erfarenhet av verksamhetsstyrning och budgetarbete
• har vana av ledningsgruppsarbete
• har erfarenhet av metod- och processutveckling
• har erfarenhet av arbete med policy och analys.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• ta egna initiativ.





Om oss

FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.



Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet


Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Malin Alpen, verksamhetsområdeschef, 08-408 986 87





Sista ansökningsdag:



2023-08-14

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 juni 2023
  • Ansök senast: 14 augusti 2023

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


23 februari 2024

10 februari 2024

9 februari 2024

28 november 2023