Kanslihandläggare hos SRF Skaraborg

Kanslihandläggare hos SRF Skaraborg

Arbetsbeskrivning

Bakgrund
SRF Skaraborg (SRF Skbg) är en ideell förening och intresseorganisation för personer med synnedsättning. Antalet medlemmar är ca 550 st. SRF Skbg är ett distrikt inom Synskadades Riksförbund, med kansli i Skara. Under distriktsorganisationen finns det åtta lokalföreningar. Kansliet består f.n. av en ombudsman och två kanslister. Personalansvaret för kansliet har ordföranden i föreningen, som besöker kansliet någon dag per vecka och däremellan har täta telefonkontakter. Den ena kanslisten går i pension i april 2020. Avsikten är att rekrytera en efterträdare med en något annorlunda profil och som en förstärkning av kansliet. Kanslihandläggaren kommer också att ha andra typer av frågor samt driva och utveckla nya områden inom kansliets verksamhet.

Kansliet ligger nära resecentrum i Skara och i markplanet med mycket god tillgänglighet. Då alla på arbetsplatsen är kvinnor, ser vi gärna att också män söker.


Arbetsuppgifter
Vi kan erbjuda ett omväxlande arbete med många kontakter och med utrymme för utveckling och förbättringar. Du ska självständigt svara för egna uppgifter och till en del vara ett stöd för den andra kanslisten och omvänt, samt vara ett stöd för ombudsmannen och styrelsen. Du ska vara arbetsbiträde åt ombudsmannen som har en synnedsättning, och du kan därför inte själv ha en synnedsättning. Övriga arbetsuppgifter handlar om frågor och områden som styrelsen anser vara eftersatta pga. resurs- eller kompetensbrist. Det kan t.ex. handla om intressepolitiska frågor som behöver utredas. Du ska vidare svara för vår omvärldsbevakning lokalt, regionalt och nationellt. Du ska svara för förbättringar i kommunikationen och dialogen med medlemmarna och stödja våra lokalföreningar i deras arbete. I anställningen ligger också att ansvara för och utveckla hemsidan och föreningens konton i sociala media, samt svara för den språkliga kvalitén i våra informationsdokument, bl.a. medlemstidningen. Du kommer också att ha ett övergripande planeringsansvar för kansliets arbete.


Då kansliet är en liten arbetsplats får medarbetarna ta ett stort ansvar för att helheten fungerar väl. En viktig uppgift för alla på kansliet är kontakterna med våra medlemmar. Den närmare fördelningen av arbetsuppgifterna kommer att ske med avseende de kompetenser som redan finns och de kompetenser den person har som vi väljer att anställa.


Kvalifikationskrav
o  Din utbildningsbakgrund bör vara högskoleutbildning eller annan utbildning/yrkeserfarenhet som vi bedömer likvärdiga. Lämpliga områden är inom information/kommunikation, statskunskap, beteendevetenskap eller juridik.
o  Du ska ha god analytisk förmåga och självständigt kunna utreda komplexa frågor, dra relevanta slutsatser och presentera förslag på lösningar.
o  Du ska ha ett strukturerat och välorganiserat arbetssätt.
o  Du ska ha en god pedagogisk förmåga och erfarenhet.
o  Du ska behärska svenska språket väl i skrift och tal.
o  Du ska ha jobbat med hemsidor och sociala medier.
o  Erfarenhet av arbete i en idéburen organisation är meriterande.
o  En förutsättning för att kunna effektivisera våra rutiner och processer, är att du har dokumenterade kunskaper i Office-paketets olika delar och integrationen mellan dem.
o  Du ska ha ett teknikintresse och vana vid att använda och lära ut hur man använder smartphones, surfplattor och datorer.
o  Personliga egenskaper som efterfrågas är utåtriktad, samarbetsvillig, lösningsorienterad, empatisk, noggrann, ordningsam och ha ett gott omdöme.
o  Övriga krav. Möten och resor (kvällar och lördagar) ingår i arbetet, i första hand inom Skaraborg. Körkort är ett krav.
 
Lönen sätts individuellt med hänsyn till kompetens och lämplighet. För anställningen gäller s.k. förtroendearbetstid. Anställningen är på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast möjligt.


Ansök genom att skicka ett personligt brev, där du beskriver hur du uppfyller de olika kvalifikationskraven ovan, samt en meritförteckning/CV. Sista ansökningsdag är den 29 mars 2020. Urval sker löpande, varför du bör visa intresse snarast.
Vi samarbetar i denna rekrytering med rekryteringskonsulten Jan Carlsson, som svarar på frågor på 0705-65 36 21 och tar emot ansökningar på jan.w.carlsson@telia.com

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SRF Skaraborg SKARA
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 februari 2020
  • Ansök senast: 29 mars 2020

Postadress

Skaraborgsgatan 34 D
SKARA, 53230

Liknande jobb


26 maj 2023

Utbildningshandläggare

Utbildningshandläggare

26 maj 2023

Internationell Koordinator

Internationell Koordinator

24 maj 2023

26 maj 2023