KOMET söker kommittésekreterare

KOMET söker kommittésekreterare

Arbetsbeskrivning

Intresserade av att arbeta med författnings- och utredningsfrågor kopplade till framtidens teknologier? 

Kommittén för teknologisk innovation och etik (N2018:04) 

Med dagens snabba teknikutveckling kommer stora möjligheter inom bl.a. smarta klimatlösningar, digitala vårdlösningar och artificiell intelligens. Med möjligheterna kommer också utmaningar kring regulatoriska hinder och oklarheter. Regeringen tillsatte därför i slutet av 2018 en kommitté som ska skapa förutsättningar att snabba på användning av ny teknik och lyfta teknikutvecklingens utmaningar.

Vi söker nu en framåt person med juridisk utredningsprofil som har en bakgrund från Regeringskansli eller myndighet. Du bör tycka det är roligt att arbeta i högt tempo med centrala frågor i skärningspunkten mellan juridik, teknik och samhälle.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag

Arbetsuppgifter
Kommitténs uppgift är att lyfta målkonflikter och regulatoriska utmaningar för att påskynda ett ansvarsfullt nyttjande av ny teknik, samt ge förslag hur dessa kan hanteras. Regelverk och befintliga system, eller avsaknad av dessa, riskerar att hindra innovation eller hämma användning av ny teknik. Vårt arbete sker i nära samarbete med Regeringskansli, offentliga aktörer och näringsliv. Vi arbetar även med andra länder då det finns ett stort värde i att hitta gemensamma internationella lösningar.

Idag arbetar fem personer på kommitténs sekretariat och vi ska verka till slutet av år 2021. Läs mer om kommittén på www.kometinfo.se

Kvalifikationer
Vi söker dig som är jurist med flerårig erfarenhet samt bakgrund inom kvalificerat utredningsarbete. Du bör ha erfarenhet av författningsarbetet i Regeringskansliet eller förvaltningsfrågor. Erfarenhet av arbete i kommittéväsendet är meriterande.

Du behöver ha en god samarbetsförmåga och tycka om att arbeta tillsammans med andra. För att lyckas i rollen behöver du ta egna initiativ, arbeta självständigt och snabbt kunna sätta dig in i nya ämnesområden. För att trivas i rollen bör du ha intresse för samhällsutveckling. God presentations- och kommunikationsförmåga muntligt och skriftligt på svenska och engelska krävs.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning längst till och med den 31 december 2021. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet, kontakta huvudsekreterare Anna Fridén på 08-405 24 66. Du är också välkommen att kontakta HR-specialist Ulrica Leksell på 08-405 93 82. Fackliga kontaktpersoner är Emmi Jozsa för SACO och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 maj 2020. Vi kommer löpande att hantera inkomna ansökningar.

 


Regeringen kan tillsätta kommittéer/statliga utredningar för att utreda en särskild fråga eller frågeområde. Kommittéernas uppdrag ges i form av ett kommittédirektiv och handlar ofta om att ta fram fakta, analysera dem och lägga fram förslag. Kommittéförordningen sätter ramarna för kommitténs arbete. En kommitté är en egen myndighet som är fristående från regeringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2020
  • Ansök senast: 20 maj 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023