Kommersiell projektledare till Siemens Energy

Kommersiell projektledare till Siemens Energy

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara en viktig länk med ansvar för projektbudget och hantera kommersiella frågor. Gillar du att arbeta i projekt där du ansvarar för analyser och rapporter? Då kan detta vara ditt nästa steg i din karriär. Välkommen med din ansökan!

Start: oktober/november
Ort: Finspång
Uppdrag: Konsultuppdrag, minst 1 år med goda chanser till förläning

Om företaget

Siemens Energy AB utvecklar och tillverkar världsledande gasturbiner och ångturbiner för en global marknad. Företaget levererar även kompletta turbinbaserade kraftanläggningar för långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv produktion av elektricitet, ånga och värme. Turbinerna säljs även som drivkällor för kompressorer och pumpar, främst inom olje- och gasindustrin. En omfattande serviceorganisation täcker alla levererade produkter och anläggningssystem. På Siemens arbetar 2 800 personer, merparten i Finspång och ca 120 i Trollhättan.

Arbetsbeskrivning:

Som Kommersiell Projektledare ansvarar du för hantering av kommersiella/ekonomiska frågor i leveransfasen inom projektet. Som ett resultat av tillväxt inom verksamheten behöver nu gruppen utökas. Som Kommersiell Projektledare har du en viktig roll genom hela projektfasen. Du arbetar sida vid sida med Projektledaren och ansvarar för den kommersiella hanteringen av projekten. Du kommer ha en avrapporterande del där du har yttersta ansvaret för att se hur ekonomin i projektet ser ut, du arbetar med budgetansvar nära projektledaren och kontrollerar ekonomin i alla faser av projektet. Utöver detta kommer du även vara den kommersiella kontakten mot kunder, leverantörer, partners och andra interna och externa intressenter som banker, försäkringsbolag, personalfunktioner samt mot andra Siemens-företag.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är:

* Skapa och hantera projekt i SAP.
* Delta i kommersiella förhandlingar med stöd från specialistfunktioner.
* Ansvara för projektbudget tillsammans med Project Manager (PM).
* Ansvara för analyser och rapporter inom projektområdet
* Du kommer att vara ansvarig för att uppfylla de kommersiella avtalskraven som "villkor", fakturering, betalningar, finansiella garantier, skatter, försäkringar, säkringar, skadestyrning samt budgetering, uppföljning och rapportering.
* World Project Controller enligt NCM project monitoring-processen.
* Säkerställa prognoser, koordinera och genomföra kommersiella aktiviteter under genomförandefasen av ett projekt.
* Hantera garantiärenden, risker och möjligheter.
* Hantera valutafrågor.
* Tillsammans med projektledare drivande vid projektrapportering.

Vem är du?
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med liknande arbetsuppgifter och med en bakgrund som Business Controller, Project Controller, Kommersiell projektledare är det väldigt meriterande.

Krav för tjänsten
Vi söker dig som har minst högskoleexamen med ekonomisk inriktning och med några års erfarenhet som projektcontroller eller motsvarande kommersiell erfarenhet.

Det är starkt meriterande om du har erfarenhet av SAP och du bör ha mycket goda kunskaper i Microsoft Office. Du bör också ha god förmåga att uttrycka dig muntligen och skriftligen på engelska. Vidare är det meriterande om du har kunskaper i ett ytterligare språk.

Som person är du självständig och tar egna initiativ och eget ansvar. Du tycker om noggrannhet och drivs av att skapa kvalitet. Du har lätt för att samarbeta med andra och trivs med att jobba i team.

Vi har flertalet av Sveriges mest attraktiva företag som kunder och vår uppgift är att matcha rätt kompetens med rätt uppdrag. Experis är ett värderingsstyrt bolag med ditt karriärmål i fokus och med ett långsiktigt engagemang i våra konsulter för att skapa balans mellan privatliv och arbetsliv. Hos oss får du en trygg anställning med allt vad det innebär i form av marknadsmässig lön, övertidsersättning, semester, tjänstepension, försäkringar enligt kollektivavtal, kontinuerliga avstämningar om hur du trivs på din arbetsplats samt ett årligt karriärsamtal med din konsultchef. Friskvårdsbidrag och företagshälsovård är exempel på annat som vi erbjuder alla våra anställda.

Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvariga Talent Acquisition Specialist Anna Bjellheim på anna.bjellheim@se.experis.com och Elin Lannerström på elin.lannerstrom@se.experis.com vi arbetar med löpande urval och kommer att tillsätta tjänsten så fort vi hittat rätt kandidat, ansök därför så snart som möjligt.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Om Experis

Experis är ett konsult- och rekryteringsbolag specialiserat på att finna skickliga personer inom IT, teknik, ekonomi, ledarskap men även marknadsföring, försäljning och HR är viktiga delar av vår verksamhet. Vi vänder oss till talanger som vill ta nästa steg i karriären. Genom att kombinera vår branscherfarenhet med vår kunskap om kandidatens potential, får vi såväl talanger som verksamheter att växa och utvecklas. Experis finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Berg

Sara Enebrink
708543043
Sandra Karlsson

Fredrik Wernqvist

AnnaKarin Bergqvist
070-3772063
Anna Edemyr

Camilla Rippe
031-61 72 67
Marie Gutke

Linda Holmberg

Kholod Hindi

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Experis
  • 11 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 oktober 2020
  • Ansök senast: 29 oktober 2020

Besöksadress

Bredåkravägen 2
None

Postadress

37200
1081, 37200

Liknande jobb


28 november 2023