Kommunarkivarie

Arbetsbeskrivning

Varbergs kommun har en vision: år 2025 ska vi vara Västkustens kreativa mittpunkt. På vägen dit ska mycket hända. Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, landsbygden, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. Varbergs kommun har drygt 61 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt. Kommunen står inför flera spännande satsningar där bostäder, kommunikation och fritidsaktiviteter är i fokus. I dag är cirka 4 500 anställda och nu behöver vi fler medarbetare för att kunna förverkliga visionens verksamhetsidé. Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.

Kommunarkivet sorterar under kommunkansliet och har till uppgift är att vara ett stöd i arkivfrågor åt kommunstyrelsen som arkivmyndighet och övriga myndigheter och kommunala bolag. På kommunkansliet finns också kommunikationsenhet, expedition och nämndadministration.

ARBETSUPPGIFTER
Varbergs kommun söker nu en driftig kommunarkivarie som kan hjälpa till att modernisera kommunens arkiv- och dokumentarbete. I din roll kommer du att arbeta såväl operativt som strategiskt och ha ansvar för kommunarkivet i Varbergs kommun. Du kommer att sköta vården av kommunens centralarkiv och även arbeta gentemot kommunens myndigheter. Du kommer att utreda och bistå med expertkunskap och ge rekommendationer inom arkivområdet för att förbereda för en framtida övergång till e-arkivering. Tjänsten är placerad på kommunkansliet som organisatoriskt tillhör kommunledningskontoret.

Du kommer att:

- Ansvara för tillsyn enligt arkivlagen, utföra gallringsutredningar samt ha huvudansvar för kommunarkivets bestånd
- Vårda arkivbeståndet i kommunarkivet samt främja dess tillgänglighet och användning i kulturell verksamhet och forskning
- Ge kommunens myndigheter råd och stöd i arkivfrågor
- Ansvara för intern utbildning i arkiv- och dokumenthantering
- Delta i arbetet med att utveckla rutiner för elektronisk ärendehantering
- Utarbeta och uppdatera styrdokument inom arkivområdet
- Omvärldsbevakning och deltagande i olika nätverk
- Delta i införandet av e-arkiv i kommunen


KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har en högskoleutbildning med examen som omfattar minst 60 hp arkivvetenskap. Tidigare erfarenhet av arkivverksamhet är ett krav. Du har erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv samt är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som finns på området och kan arbeta självständigt. Vi ser gärna att du har erfarenhet och intresse av att driva utvecklings- och förändringsarbete inom arkivområdet. Önskvärt är att du har kunskaper om verksamhetsbaserad arkivredovisning.
Som person är du kommunikativ, pedagogisk, har en mycket god samarbetsförmåga och intresse för att arbeta i en miljö som präglas av utveckling och förändring.

Vi ser gärna att du har några års erfarenhet från liknande befattning inom offentlig sektor.


ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kanslichef Linda Svensson
0340-881 14
VISION
0340-887 26
DIK Marianne Castellano
0340-69 78 60
kommundirektör Annbritt Ulfgren
0340-881 02
Kommundirektör i Varbergs kommun Annbritt Ulfgren
0340-881 02
Personalsekreterare Ulla Reideman
0340-882 11
Vision Jeanette Larsson
0340-882 89
Ledarna Suzanne Persson
0340-69 71 82
SSR Inger Fritzson
0340-884 41
Kanslichef Henrik Lundahl
072-968 81 14

Sammanfattning

Besöksadress

43280 Varberg
None

Postadress

None
Varberg, 43280

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022