OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vik Kommunarkivarie
till Kansli- och Arkivenheten
Enheten tillhör Administrativa kontoret och ansvarar för kommunens samlade dokument- och ärendehantering och nämndsekreterariatet.
Arbetsuppgifter:
Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att
ansvara för verksamheten i kommunarkivet
medverka i tillsynsarbetet över arkivbildning och arkivvård hos nämnd/styrelse/kommunala bolag
ge kommunens förvaltning och kontor råd och utbildning i arkivfrågor
bevaka och delta i strategiska arkivfrågor samt frågor som rör gallring och bevarande inom kommunen
hålla handlingarna i kommunarkivet tillgängliga enligt offentlighetsprincipen
vårda och förteckna överlämnade handlingar till kommunarkivet
utarbeta interna riktlinjer avseende arkiv- och dokumenthantering
Tjänsten omfattar samtliga verksamhetsgrenar, som tillsyn, rådgivning, forskarservice, ärendehandläggning, kurser, visningar etc.
Kvalifikationer:
Du har akademisk utbildning med 40 p i arkivvetenskap, eller motsvarande. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och är analytisk och pedagogisk. Du är kreativ, resultatinriktad samt har mycket lätt för att samarbeta. Du har intresse för processinriktad arkivredovisning.
Du bör ha god kännedom om kommunal förvaltning, offentlighet och sekretess, kunskap om modern informationshantering och goda kunskaper inom IT-området. Vi vill också att du är initiativrik och strategisk med intresse för ordnings- och förteckningsarbeten samt har förmåga att arbeta självständigt. Eftersom arbetet innebär många kontakter är det viktigt att du har lätt för att samarbeta och förmåga att arbeta konsultativt. Kontakterna med allmänheten kräver att du är utåtriktad och engagerad