Kommunarkivarie med inriktning e-arkiv

Arbetsbeskrivning

Sjöstaden Mariestad med 24000 invånare ligger vackert belägen vid Vänerns strand. Göta kanal och den omväxlande skärgården är stora turistattraktioner. Vi vill fortsätta utvecklas som en attraktiv och aktiv stad, där människor och idéer får växa.

Kommunledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning med uppgift att bistå nämnden i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Enheten svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter. Kommunledningskontoret är organiserat i sex olika enheter - utveckling, information, personal, redovisnings- och upphandling, ekonomi och den administrativa enheten.

ARBETSUPPGIFTER
Mariestads kommun söker en kommunarkivarie för att driva och utveckla tre kommuners arkivarbete (Töreboda och Gullspångs kommun). I uppdraget ingår att leda arbetet mot en e-arkivlösning och övergång till en processorienterade dokumenthanteringsplaner. Du kommer att vara placerad inom kommunstyrelsens förvaltning, administrativa enheten.

Arkivarien ska delta i arbetet med att utveckla rutiner för elektronisk ärendehantering samt ansvara för interna utbildningar i arkiv- och dokumenthantering. Uppdraget innefattar även att delta i arbetet med att utarbeta och uppdatera styrdokument och vägledningar inom området.

I din roll som sakkunnig ingår att samverka med och bistå kommunens förvaltningar och bolag med stöd och rådgivning. Du ska bevaka att handlingar hanteras på ett fullgott sätt, utföra gallringsutredningar samt ansvara för kommunens centralarkiv.

Du ska kunna ge service och stöd till allmänheten och den egna verksamheten inom ditt expertområde.

KVALIFIKATIONER
Du har högskoleexamen med minst 60 poäng i arkivvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig.
Meriterande är:
Systemvetenskaplig utbildning på högskolenivå.
Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv samt förtrogen med lagar och föreskrifter på området.
God kännedom om offentlig förvaltning och tidigare erfarenhet av arkivarbete.
God datorvana och erfarenhet av moderna dokument- och ärendehanteringssystem.
Kunskaper om processorienterade dokumenthanteringsplaner och e-arkiv.
Erfarenhet och intresse av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkiv- och dokumenthantering.
Mycket goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Ola Blomberg
0501-75 50 58
Kommunsekreterare Malin Eriksson
0501-75 50 50
Bemanningsenheten
0501-755215
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-755033
Bemanningsenheten
0501-756501, 756502, 756504, 756505, 756530
Personalchef Stefan Wallenå
0501-75 50 30
Kommunikationschef Annika Björklund
0501-75 58 62
Ekonomichef Jonas Eriksson
0501-75 51 50
Bemanningsenheten
0501-756501, 756502,
Redovisningschef Lars Bergqvist
0501-755014

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mariestads kommun , Sektor ledning
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
  • Publicerat: 15 maj 2014

Besöksadress

Kyrkogatan 2, 54286 Mariestad MARIESTAD
None

Postadress

Kyrkogatan 2
MARIESTAD, 54286

Liknande jobb


3 november 2023

Arkiv Gävleborg söker ny chef

Arkiv Gävleborg söker ny chef

6 oktober 2023

15 september 2023

Teamledare Informationshantering

Teamledare Informationshantering

28 juni 2023