Kommunikations- och kanslichef

Kommunikations- och kanslichef

Arbetsbeskrivning

Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta plats, utvecklas och bidra.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Sävsjö kommun!

Som kommunikations- och kanslichef är du mitt i händelsernas centrum och du arbetar nära både politiker och ledande tjänstepersoner. Du kommer att leda ett team med åtta erfarna medarbetare som är specialiserade inom olika områden såsom kommunikation, samhällsinformation, säkerhet, nämndsekreterarskap och kommunarkiv. Avdelningens uppdrag är att leverera service och stöd till kommunens verksamheter, politiker och invånare.

Avdelningen är placerad på kommunledningskontoret och du rapporterar till kommundirektören. Som kommunikations- och kanslichef ingår du både i förvaltningens ledningsgrupp och i den kommunövergripande ledningsgruppen.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag är att leda, utveckla och skapa goda förutsättningar för dina medarbetare så att ni tillsammans når uppsatta mål för avdelningen och för kommunen som helhet. Du har ett gott kollegialt stöd och nära samverkan med andra kanslichefer och kommunikationschefer på småländska höglandet via etablerade yrkesnätverk.

Du kommer in i ett spännande skede där vi utvecklar vårt kommunikationsarbete, både i den vardagliga dialogen med våra invånare och internt med våra medarbetare. I uppbyggnaden av det civila försvaret är en välfungerande kriskommunikation prioriterad. Parallellt planerar vi att påbörja ett arbete med att bygga ett långsiktigt platsvarumärke som ska öka vår kommuns attraktionskraft.

Det administrativa stödet gentemot kommunens nämnder och förvaltningar utvecklas i flera pågående projekt. Nya upphandlingar av olika verksamhetssystem är aktuella i närtid och i det arbetet är du beställare och systemägare tillsammans med övriga höglandskommuners representanter. Detta är några exempel på uppdrag som avdelningen arbetar med just nu.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning inom kommunikation och/eller inom statskunskap, juridik och offentlig förvaltning. Tidigare chefserfarenhet och erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete i en politiskt styrd organisation är meriterande.

Som kommunikations- och kanslichef krävs god förståelse för hur arbetet bedrivs i en politiskt styrd organisation. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och med hur den politiska processen fungerar. Du kommunicerar väl, både muntligt och i skrift. Du är bekväm med att vara ett ansikte utåt för verksamheten och kommunen som helhet, både vid fysiska möten och i media.

Du har stor frihet att disponera din arbetstid. Du får tillgång till flera förmåner, exempelvis friskvårdsbidrag, tjänstepensionsavtal och möjlighet att byta semesterersättningen mot extra semesterdagar.

Vid rekryteringen kommer stort vikt läggas vid dina personliga egenskaper, din motivation och ditt engagemang för tjänsten.

En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer genomföras innan slutgiltigt beslut om anställning fattas.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan direkt via länken i annonsen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sävsjö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2024
  • Ansök senast: 1 juni 2024

Liknande jobb


Chef till sektionen för publikationer

Chef till sektionen för publikationer

2 maj 2024

Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024