Kommunikationschef

Kommunikationschef

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med kommunikation mitt i händelsernas centrum? Är du en ledare som har kompetens och driv att, tillsammans med dina medarbetare, kunna stötta verksamheten? För dig som vill vara med och utveckla kommunikationsverksamheten på Regeringskansliet väntar ett spännande arbete.

Nu söker vi en kommunikationschef till Justitiedepartementet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
RK Kommunikation är Regeringskansliets kommunikationsfunktion som ansvarar för att ge kommunikativt stöd till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen.

Ditt uppdrag är att ansvara för och driva utvecklingen av det interna och externa kommunikationsarbetet på Justitiedepartementet både utifrån ett helhetsperspektiv och i departementets prioriterade frågor. Du ansvarar för kommunikationsfrågorna och är ett stöd till departementsledningen och verksamhetens chefer i kommunikationsfrågor. Du deltar i departementens ledningsarbete.

Din kommunikationssektion består av ca 5 medarbetare. Du leder gruppen och kommunikationsverksamheten mot uppsatta mål. Du planerar, fördelar och följer upp arbetet samt ansvarar för en god arbetsmiljö.

Arbetet innebär strategisk kommunikationsplanering och även visst operativt utförande. I rollen ligger att du uppnår resultat i en snabb och föränderlig miljö där arbetstempot stundtals kan vara högt. Du behöver i uppdraget ha förmåga och intresse att skapa ett gott samarbete, samt bidra till att skapa ett arbetssätt på departementet där det kommunikativa perspektivet finns med från början.
Du är organisatoriskt placerad i Regeringskansliets gemensamma kommunikationsverksamhet, ingår i ledningsgruppen för kommunikationsverksamheten och är även en del i Regeringskansliövergripande kommunikationsinsatser. Det kan också bli aktuellt att du leder RK-övergripande kommunikationsarbete.

Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland annat polisen, åklagarväsendet, domstolarna, kriminalvården samt för migrations- och asylfrågor och krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar för lagstiftningen inom områdena statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt. Du kan läsa mer om Regeringskansliet och departementet här.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom kommunikation eller annan utbildning som är relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av såväl strategiskt som operativt kommunikationsarbete och dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet, gärna med erfarenhet från ledningsgruppsarbete.
Det är meriterande om du har erfarenhet från att arbeta i en offentlig verksamhet eller politiskt styrd organisation. Det är också meriterande om du har arbetat med kriskommunikation och har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete där du arbetat med förändringskommunikation.
Du har goda kunskaper i svenska och engelska.

Dina egenskaper
Du är en trygg ledare som kan leda och motivera andra för att nå gemensamma mål. Det är en självklarhet att du är tydlig, resultatinriktad och att du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Du är utvecklingsinriktad och drivande samt har en god samarbetsförmåga och är bra på att bygga relationer.
Vidare har du ett gott omdöme och integritet.

Övrigt
Utlysningen gäller en tillsvidaretjänst.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kommunikationsdirektör Eva Corp eller biträdande kommunikationsdirektör Ola Hennung och om du har frågor gällande rekryteringen och din ansökan kontakta personalchef på Justitiedepartementet Helena Enström. Fackliga representanter i Förvaltningsavdelningen är Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST (Susanna Wiener). Kontaktpersonerna nås via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 21 februari 2020.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 januari 2020
  • Ansök senast: 21 februari 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Chef till sektionen för publikationer

Chef till sektionen för publikationer

2 maj 2024

Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024