Kommunikationsstrateg

Arbetsbeskrivning

Varbergs kommun har visionen att bli Västkustens kreativa mittpunkt och på väg mot visionen är vår kommunikation ett viktigt verktyg. Nu söker vi en kreativ kommunikationsstrateg som ska samordna och utveckla kommunens övergripande kommunikation.

Tjänsten är placerad på kommunledningskontorets kommunikationsfunktion som har i uppdrag att stötta samtliga kontor på kommunstyrelsens förvaltning. Förvaltningen består av planeringskontor, ekonomikontor, personalkontor, strategisk utveckling och kommunkansli. Kommunikationsfunktionen har även ett strategiskt ansvar för de samlade kommunikationsinsatserna för Varbergs kommun.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikationsstrateg kommer du att ingå i kommunledningskontorets kommunikationsfunktion, där ditt ansvar blir att leda och utveckla våra resurser i arbetet för en planerad, effektiv, samordnad och hållbar kommunikation. Med ansvar för kommunens kommunikations- och kanalstrategi kommer du att utveckla de styrande dokumenten och riktlinjerna på området. Du kommer samtidigt att delta i det operativa arbetet när så behövs.

Samarbetet med kommunens förvaltningar och bolag är en viktig del av ditt uppdrag och din roll där du har ett samordningsansvar för kommunikationsinsatser i Varbergs kommun.

I uppdraget ingår även att samordna arbetet med kommunens webbplats och intranät, samt att driva utvecklingen av kommunikationen i digitala kanaler och tjänster. Du kommer också att ha ansvar för att utveckla kommunens mediekontakter och stödja verksamhetsansvariga i detta arbete.

I din roll har du även ansvar för att leda kommunens kommunikationsinsatser i samband med kris.

Du samverkar och är kommunens representant i olika lokala och regionala kommunikatörsnätverk.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har mångårig erfarenhet från strategiskt och praktiskt kommunikationsarbete
• är initiativrik och lyhörd och har en god känsla för de behov och intressen som medborgare och näringsliv har när det gäller kommunövergripande frågor
• är analytisk och strukturerad och en god stilist i tal och skrift
• har erfarenhet av att jobba i olika digitala kanaler (webb, sociala medier etc)
• är erfaren beställare med den kompetens som behövs vid de tillfällen då vi anlitar externa leverantörer
• i tidigare projekt har du uppvisat goda ledaregenskaper och uppnått resultat inom angivna tidsgränser genom att samarbeta med andra förvaltningar/verksamheter på ett diplomatiskt sätt
• har högskoleexamen med inriktning på medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande.

Vi ser gärna att du också har erfarenhet av att arbeta i offentlig förvaltning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kanslichef Linda Svensson
0340-881 14
VISION
0340-887 26
DIK Marianne Castellano
0340-69 78 60
kommundirektör Annbritt Ulfgren
0340-881 02
Kommundirektör i Varbergs kommun Annbritt Ulfgren
0340-881 02
Personalsekreterare Ulla Reideman
0340-882 11
Vision Jeanette Larsson
0340-882 89
Ledarna Suzanne Persson
0340-69 71 82
SSR Inger Fritzson
0340-884 41
Kanslichef Henrik Lundahl
072-968 81 14

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Varbergs kommun, Kommunledningskontoret Varberg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning tillämpas
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast möjligt
  • Publicerat: 25 oktober 2013

Besöksadress

43280 Varberg
None

Postadress

None
Varberg, 43280

Liknande jobb


Färdtjänsthandläggare - Trafikenheten

Färdtjänsthandläggare - Trafikenheten

7 maj 2024

6 maj 2024

Beredskapshandläggare

3 maj 2024

19 februari 2024