Kommunikationsstrateg digitala kanaler

Kommunikationsstrateg digitala kanaler

Arbetsbeskrivning

Om Kommunledningsförvaltningen
Tjänsten är placerad inom Kommunledningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd och service till hela kommunen, näringsliv, organisationer samt kommunens politiska ledning.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
Som kommunikationsstrateg för Linköpings kommuns digitala kanaler ser du till helheten och du har känsla för hur de olika kanalerna kan samverka och komplettera varandra. 

Du är rådgivande till kommunens övriga kommunikatörer när det gäller val av plattform och du behöver därför ha bra koll på mekaniken bakom de olika plattformarna och kanalerna. Samtliga förvaltningar har egna kommunikationsfunktioner men i rollen ingår att kunna stötta kommunikationsansvariga i digital kommunikationsplanering.

Du arbetar nära vår objektledare och vår webbredaktör och är den som har det övergripande ansvaret för framtagande av styrdokument för våra digitala plattformar, det vill säga intern och extern webbplats, appar och sociala medier. Du samverkar också med en operativ resurs inom enheten Nyheter och media som ansvarar för innehållsproduktion i sociala medier.

Du har, med stöd från vår webbredaktör, beställaransvar mot vår upphandlade byrå för webbutveckling och du kommer utifrån din roll delta i olika projekt och utvecklingsinsatser.

Du arbetar på en kommunövergripande nivå med uppföljning och analys för att möjliggöra ständiga förbättringar och i rollen ingår att vara övergripande ansvarig för analysverktyget Matomo. 

Din arbetsplats
Kommunikations- och utvecklingsstaben har det kommunövergripande ansvaret för Linköpings kommuns kommunikation, samt samordning och styrning inom området IT och digitalisering. I staben ingår enheterna; Planerad kommunikation, Nyheter och media samt Digitalisering och IT-styrning.

Tjänsten är placerad inom enheten Planerad kommunikation där ansvaret för utveckling och förvaltning av kommunens kommunikationskanaler finns. Enheten har totalt nio medarbetare och ansvarar även bland annat för övergripande styrdokument inom kommunikation, varumärkesfrågor, arbetsgivarkommunikation och internkommunikation. 

Du kommer till en arbetsplats med härligt engagemang och breda kunskaper inom kommunikationsområdet. Vi arbetar ofta tillsammans inom staben och bollar frågor för att få in fler perspektiv. Arbetsplatsen ligger på Ågatan 40 i centrala Linköping och vi arbetar i aktivitetsbaserade lokaler. 

Du som söker
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan relevant eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Rollen som kommunikationsstrateg för digitala kanaler kräver kunskap och flerårig erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete, samt självklart ett stort intresse för digital kommunikation. Du ska kunna navigera skickligt i det digitala kommunikationslandskapet, veta var målgrupperna befinner sig och kunna avgöra vilken kanal som är rätt för olika budskap. Du omvärldsbevakar aktivt aktuella trender inom området.

Du behöver också ha mycket god kunskap om de krav som finns kring digital tillgänglighet, GDPR och annan relevant lagstiftning. Erfarenhet av de vanligaste publiceringsverktygen samt grundläggande kunskaper i UX och användbarhet är meriterande.

Du har gärna erfarenhet från liknande uppdrag och det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. För tjänsten krävs även mycket god förmåga att kommunicera både skriftligt och muntligt på svenska.

Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av att mäta effekten av kommunikationsinsatser i digitala kanaler och att analysera statistik från olika kanaler. Kunskaper i analysverktyget Matomo är meriterande. 

Som person är du trygg, stabil och tillitsfull. I din roll behöver du ha förmåga att se till helheten och ta hänsyn till det större perspektivet. Stor vikt läggs vid god samarbetsförmåga, du kommer att samverka med många, såväl kollegor inom enheten och staben som på övriga förvaltningar. Samtidigt är du självgående genom att du tar ansvar för din uppgift och driver dina processer framåt. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar. Ditt fokus på mål och resultat får genomslag i prioriteringar, planering och agerande i ditt dagliga arbete. 

Urval påbörjas efter sista ansökningsdag och i denna rekrytering kan vi komma att använda tester som en del i bedömningen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information
Tillträde: Efter överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 10212

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 november 2022
  • Ansök senast: 29 november 2022

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024